Annons:
Etiketthårprojekt
Läst 4398 ggr
addmoll
12/27/14, 3:56 PM

Addmolls hårdagbok

Jag har svårt att låta bli att klippa mitt hår så jag tänkte ha som nyårslöfte att inte klippa mig på hela året. Ska ta bilder på mitt hår och lägga upp här och se hur mycket det växer på ett år. 

Jag kommer från Turkiet så har mörkbrunt hår med bra kvalitet. Jag får alltid höra från frisörerna i såväl Turkiet som Sverige att jag har bra hårkvalite och tjockt hår. 

Men 2012 november började jag med ombre och mina hårtoppar var riktigt blonda. Mitt hår blektes jättemycket och jag upprepade behandlingen . Därefter bättrade jag på min färg ända till 2014 februari då jag färgade tillbaka till min egen hårfärg med en intensivtoning. 

Jag har hela tiden velat få längre hår men dessa behandlingar gjorde att mitt hår slets väldigt mycket och när jag hade färgat det mörkt efter att haft blond så var topparna vita/fjälliga. Klippte mig rejält hos frisören och sedan en gång till efter några månader. Ändå kom det nya klyvna toppar så jag klippte håret själv istället.   Egentligen växer mitt hår väldigt fort men pga belkning/färgning så har jag inte kunnat få längre hår än jag hade från början, dvs 1 dm längre än axlarna. Jag vill ha håret så det går under brösten (och jag är en lång person)

Och efter det har jag fått en ovana att leta efter klyvna toppar men samtidigt klipper jag alla toppar som är fula och lite här och lite där, flera gånger i veckan så jag måste sluta med detta nu.  

Mitt hår är ju inte jämnt nu som ni förstår men det är lite vågigt så det syns inte. 

Jag började med BM men har börjat med schampoo igen. Funderar på att gå tillbaka till BM…

Nu börjar jag projektet att låta bli mitt hår på 1 år!

Annons:
Tjeja
12/27/14, 4:09 PM
#1

Få se hur du ser ut i håret nu då så vi har något att följa! :D Nyfiken i en strut nu efter att ha läst juh!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

iidae
12/27/14, 6:18 PM
#2

jag ska också låta bli att klippa mig och spara ut mitt hår! =) mitt hår är väl till armhålorna och ska sluta att färga håret så ja kan få långt och sluta använda löshår!  kommer att använda shampoo och Balsam som vanligt, använder kanske platttång och fön 2 gånger per år, så nu ska man få sig ett långt hår naturligt! lycka till! :D

addmoll
12/27/14, 6:39 PM
#3

jag ska lägga upp bild imorgon! lovar! 

Mitt hår är också till armhålorna. Förutom att det är ojämnt är det risiga borta nu så det kommer bli fint nästa nyår :)

Jag har slutat med plattång och sånt sen mer än ett halvår. I somras tvättade jag håret nästan varje dag pga att jag badade i havet men nu tvättar jag det max 2 gånger i veckan och jag använder inga produkter som hårspray och sånt. 

Ska inhandla kokosolja snarast. Har hört att det är bra. :)

askan
12/28/14, 2:25 PM
#4

Vad kul! Att klippa kluvna toppar en och en är bara bra, om man verkligen bara klipper just de skadade hårstråna.

Jag önskar att jag kunde hoppa på och göra samma sak, men jag har också blekt topparna och det märks på att de slits fortare så jag kommer nog behöva toppa under 2015. Ska göra mitt bästa för att inte slita på topparna dock och hoppas att jag ska kunna vänta några månader. 

Lycka till! ;D

Gerloch
12/28/14, 6:28 PM
#5

Na my dear, det där med toppar släpper du med en gång,Ok!

Vi behöver prata och det kan vi göra bara det förbannade nya året kör igång.

För jag ska vara ledig just nu och det stör mig såå mycke!

så hör av dig My deear, (felstavat men du fattar)

addmoll
12/28/14, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Här kommer lite bilder. Tog en t-shirt med tryck för att se skillnaden bättre och denna var den bästa jag hittade…

Annons:
addmoll
12/28/14, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär såg mitt hår ut för exakt 2 år sedan. nyår 2012/2013

addmoll
12/28/14, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och detta var nästan 1,5 år sedan. Augusti 2013

addmoll
12/28/14, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En sista bild med ombren. Längre hår än såhär blev det inte eftersom jag behövde klippa mig sedan. Detta var oktober 2013..

Jag trivdes väldigt bra emd ombren men nu känns mitt hår friskt iaf..

Trollan92
1/3/15, 11:31 AM
#10

Håret växer inte mer bara gör att man slutar klippa de. Jag tycker personligen ett icke klippt hår med långa stripor sen så himla ovårdat ut. Varför inte toppa håret och hålla de friskt å fräscht ut? :) De gör ingen skillnad ifall nu slutar klippa er eller bara toppar de. De ända som är skillnaden är att de bara ser ovårdat ut! :)

askan
1/3/15, 1:51 PM
#11

#10, Nja, det beror på hur man tar hand om håret. Om man undviker det som sliter på håret kommer det inte att bli särskilt slitet. Man kan också klippa de kluvna hårstråna man hittar ett och ett om man vill och orkar. På det viset är det fullt möjligt att gå hur länge som helst utan att toppa hela håret om man har någorlunda kvalitet på håret från början och tar hand om det väl. Sen om man inte toppar sitt hår på flera år kan nederkanten på håret kan bli  ojämn eftersom alla hårstrån växer lite olika, och det är ju olika om man gillar det utseendet eller inte.

Håret växer inte mer om man inte klipper det, nej, men man undviker ju att klippa bort den längd som vuxit ut. Om jag inte hade toppat mitt under 2014 hade jag haft 5 cm längre hår nu :)

Sen att man tycker att det ser ovårdat ut betyder ju inte att det är ovårdat. En del tycker ju dreadlocks ser ovårdat ut men de jag känner med dreads lägger ner massor med tid på att vårda sitt hår även om det inte är på det "vanliga" sättet genom att toppa det m.m.:)

Trollan92
1/3/15, 2:01 PM
#12

#11 Aja, jag tycker iallafall de är en löjlig sak. Klipper du bara de kluvna topparna under ett helt år så kan de ju bli ojämt i fult om man ser de bakifrån också. Men de e upp till er men en löjlig sak iallafall :)

[JeanetteK]
1/3/15, 3:12 PM
#13

Jag tycker du passar jättemycket bättre så som du har håret nu i #6 än när du hade det färgat. Jag vill också att mitt hår ska växa. Jag lär toppa mitt någon enstaka gång (klipper mig själv) men på det stora hela ska jag också låta mitt växa under året. Ska försöka få till en bild också så jag vet hur det är så här i början. 🙂

Annons:
[Teddies matte]
1/3/15, 3:31 PM
#14

#12 Nej, det blir inte det minsta "ojämnt och fult". Sköter man om och vårdar håret finns det absolut ingen anledning att klippa det bara för att. Inte det minsta löjligt att vilja ta hand om sitt hår och få det längre.

tlover
1/4/15, 10:10 AM
#15

#12 Smaken är ju som baken, själv gillar jag sk fairy tale ends och har det själv. Jag har inte toppat håret på 1 3/4 år utan klipper bara av de kluvna hårtopparna jag hittar. (hår på olika ställen på huvudet växer ju olika snabbt så det är ju bara aturligt att topparna är olika långa, min "lugg" tex är ungefär hälften så lång som resten av mitt hår). Andra gillar däremot när håret slutar rakt av (du verkar vara en av dom tex) och toppar håret ofta för att det inte ska se det minsta ut som fairy tale ends.

Men bara för att jag gillar fairy tale ends går jag inte och påstår att alla som klipper håret har fult hår eftersom alla passar i olika och alla har olika smak och jag respekterar det.

l'm back

addmoll
1/5/15, 12:28 AM
#16

Tack för alla åsikter. Jag tänker att jag kan rätta till det om ett år för vill verkligen ha lång hår nu. Jag har 2 släktingar som har midjelångt hår och de klipper sitt hår varannat år. Så länge jag inte färgar mitt hår så lär det inte bli  ovårdat.

#13 Ok tack för din åsikt. Jag får annars höra tvärtom. Att ombren var bättre. Jag tycker mitt hår är tråkigare nu. Speciellt nu när det bara är halvlångt och ej fixat (plattat/fönat etc). 

Precis innan nyår fick jag ett infall att klippa min lugg. Klippte den så att den slutar precis vid underläppen när jag drar i håret.  Ångrar det inte för tror det är mer jämnt nu än vad det var men jag är lite för spontan ibland så hoppas verkligen jag ska klara av att hålla mitt löfte nu.

Tog också nya bilder dagen efter att jag tagit dem jag laddat upp. Om jag tvättat håret samma dag så blir det vågigt, nästa dag blir det plattare. Så tänkte att det kunde vara lättare att jämföra när det är platt. När det väl växt. 

Fick Mjäll ( får det nån gång per år när det är kallt) så började använda Head & Shoulders och det är tyvärr Silikoner i det. 

Någon som har tips på ett Schampo som är bra utan Silikoner?

[Teddies matte]
1/5/15, 8:47 AM
#17

#16 Kanske du borde prova på Balsammetoden eller någon annan nopoo-metod, det brukar vara väldigt bra om man annars lätt får Mjäll.

addmoll
1/5/15, 12:36 PM
#18

# 17 Jag får inte Mjäll så ofta. Kanske 2 gånger per år och det går över fort med mjällschampo. Jag har testat Balsammetoden tidigare. Har inte bestämt mig riktigt än om jag ska gå tillbaka till den eller använda ett mildare shampo utan Silikoner (och skit.)

addmoll
1/17/15, 1:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Har börjat med Balsammetoden nu igen. Känns bra men saknar Moroccan Oil och Orofluido som jag inte använt sedan i sommar. Har ju förstått att det inte är bra för håret med Silikoner men jag gillade verkligen dem produkterna.

Just nu använder jag balsamet "såklart". Det fungerar bra. Det enda negativa är att det inte är drygt. Det går åt mycket varje gång.

Bifogar också en bild på dagens hår.

[pusselbit]
1/17/15, 11:45 AM
#20

Haha. Jag är helt tvärtom. Jag vill INTE åka till frisören. Åker bara dit 2 ggr/1,5 år ungefär när mitt hår blivit för långt för min smak :)

Annons:
whysoserious
1/21/15, 11:53 AM
#21

Wow, har typ exakt samma historia som dig. Blekte ombre 2013 och ångrar mig som f*n nu. Blekte det 3 gånger under det året, senare la jag i en mörk toning igen som dock blektes en aning nu i somras så jag la i en till toning. Slitet som fan och har klippt av håret i omgångar, så nu blir det för mig att låta det växa ut nu (i princip allt slitet är borta nu, lite kvar kanske) men nu vill jag ha låångt hår som jag hade för några år sen :D

[Túrwen]
1/22/15, 12:00 AM
#22

Kör hårt :) jag har inte klippt mig sedan november 2013 om man bortser från luggklippning då..Har själv väldigt tjockt hår och bra kvalitet.

addmoll
1/25/15, 12:28 PM
#23

#21 Åh lycka till, till dig med! :) Jag älskar verkligen ombre hår haha. Jag tror jag vill gå tillbaka till det när jag fått den längden jag vill ha. För då kan man "behålla samma längd" genom att klippa ganska ofta tänker jag. 

#22 grymt! Lägg gärna upp bilder här :)

addmoll
2/2/15, 8:22 PM
#24

Skulle vela byta namn till addmolls hårdagbok eller nåt hehe :) Hoppas ingen stör sig på att den här tråden uppdateras hela tiden. Annars får ni säga till :)

Nu har jag klarat 1 månad och lite till. (Bara 11 kvar :) ) En sak jag glömde säga var att dagen innan nyårafton så klippte jag till luggen. Det ångrar jag inte, det blev bättre så och dessutom så var det innan nyår och inte på längden så det var helt okej.

Jag har gjort S&D några gånger den här månaden. Har en "frisörsax" från Rusta. Säkert inte alls bra men det får duga. Bättre en min slöa papperssax som jag hade förut. Och nu får ni hålla för öronen men ibland kunde jag t.o.m. bita av ett hårstrå om jag såg en kluven topp. (för att jag inte hade sax i närheten). Pinsamt hehe men nu har jag slutat med det. Det kan ju knappast vara bra.

Jag plattade håret i förrgår. Det var första gången på typ 3 månader. Jag ville mest se hur det såg ut plattat.Längden och så. Jag använde inte värmeskydd för jag hade inget. Men nu har jag köpt ett i fall att jag plattar det igen.

Slutligen har jag varit så dålig på balsammetoden. Har hela tiden börjat om så just nu har jag slutat igen hehe. Jag köpte på mig massa förbjudna produkter idag. Det var lite rea på det . 2 stycken brunett schampon från John Frieda. 2 stycken Balsam från John Frieda (volym). Älskar John Frieda produkterna, speciellt det som är för brunnetter. Sen köpte jag också ett torrschampo (baptiste) och en Olja ( Syoss super defense color elixir). Har redan testat och oljan luktar jättegott!! 
Köpte också värmeskydd av märket proffs. Det gick på 450 kr totalt typ.

Jag vet att det inte är bra med silikonprodukter men det känns faktiskt bra när håret känns fräscht (även om det egentligen mår sämre) för då får jag inte den här klipppaniken och inte behov av att platta håret osv.

Surpan
2/2/15, 10:09 PM
#25

#24 Jag är inte omöjlig, jag kan byta. 😉 Jag tror ingen stör sig. Kul att följa!

/Surpan

addmoll
2/2/15, 10:12 PM
#26

#25  Tack ska du ha Surpan :)

Surpan
2/2/15, 10:15 PM
#27

No worries! Jag håller på med samma resa själv, även fast jag vägrar klippa bort min ombré trots det torra slitna😉

/Surpan

Annons:
addmoll
2/2/15, 11:03 PM
#28

Vad kul :) lägg gärna upp bilder :)

Surpan
2/3/15, 12:37 PM
#29

Får nästan göra det. Känner verkligen igen det där med klippanik på BM. Det går knappt en dag utan att jag känner "nej nu klipper jag av skiten, det kommer aldrig bli fint". Men jag har just nu längre hår än jag haft någonsin sen barndomen (alltid haft nyckelbenslångt ungefär), så nu är målet midjelångt! Har till BH-bandet just nu. 🙂 Hur långt hår är ditt mål med projektet?

/Surpan

addmoll
2/7/15, 1:49 PM
#30

Har varit bortrest så har inte kunnat svara. Då har vi samma. Har också till BH-bandet :) Men jag känner att de här 5 veckorna så har håret blivit märkbart längre. :) Jag vet inte riktigt vad mitt mål är. Jag har aldrig haft sådär jättelångt. Just nu tänker jag midjelångt men det kan hända att jag vill ha det till svanken också. Samtidigt gillar jag inte fööör långt hår. Speciellt om det ser ovårdat ut så vi får se. Det lär ta ett tag dit :)

addmoll
2/10/15, 12:29 PM
#31

Oops mitt hår är inte till BH-bandet. Det är typ 7cm kvar dit. Haha bra koll man har.

addmoll
6/16/15, 10:35 AM
#32

Om några dagar har jag klarat 6 mån. Skall uppdatera med bilder då :)

addmoll
8/20/15, 12:53 PM
#33

hej tyvärr så klarade jag inte mitt löfte. Jag var i Turkiet förra veckan och då passade jag på att klippa mig eftersom det är så billigt där och för att jag hade klyvna toppar som jag fick panik på. Fastän jag klippte 7cm typ så är det fortfarande klyvna toppar i håret.  Frisören sa att jag behöver klippa 1 dm till :( och tyckte att jag kunde göra det om 1-3 månader om jag inte ville ha för kort hår.

Hon menade att mitt hår var slitet för att jag färgat det. Men det känns så konstigt för jag har inte blekt det sedan 2012 typ. Och jag färgade det ljusare hösten 2013 men efter det gjorde jag bara en mörk intensivtoning 2014 februari. Och sen dess har jag inte rört det alls. :S

Så jag kan nog inte få långt hår förrån om 3 år typ :(

addmoll
8/20/15, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Före klippningen.  Ofixat hår. Första veckan i augusti

Annons:
addmoll
8/20/15, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

samma

addmoll
8/20/15, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Efter klippningen. Rakfönat hår

[JeanetteK]
8/21/15, 1:09 PM
#37

#33 Det kanske har blekt och blivit slitet i solen?

addmoll
8/23/15, 8:22 AM
#38

#37 Ja det är mycket möjligt. Tråkigt iaf :(

[JeanetteK]
8/23/15, 10:14 AM
#39

#38 Ja det förstår jag.:(

addmoll
9/26/15, 9:30 PM
#40

Det slutade med att jag klippte page förra veckan. Så gick det med det. Drömmen om långt hår ligger nu några år bort, men nu har jag i alla fall chansen att spara ut ett ofärgat obehandlat friskt hår :)

Upp till toppen
Annons: