Annons:
Etiketthårvård
Läst 1023 ggr
Clementinbarn
2014-12-20 12:12

Hjälper inte

Hej.
Jo jag har klippt mig 3 gånger på ett halvår nu för att mitt hår känns som kaos i topparna, de känns torrt och topparna typ böjer sig åt olika håll och därmed så trasslar de in sig i varandra. 
Jag har använt maria nilas schampoo, Balsam, och inpackning ett par månader nu, true soft heter just det jag använder. Detta är vad frisören rekommenderade mig, men det har inte blivit bättre alls, det kostar bara massa pengar..
Och precis efter jag klippt mig så känns håret skitbra och det håller i nån dag, sen känns de likadant igen.

Balsammetoden har jag testat i 2 omgångar under mitt liv, senast var första halvåret av 2014, men det blev liksom ingen skillnad ändå,  så jag struntade i det.

Har ni några tips till mig? Vad kan jag göra? 
Eller bör jag bara klippa av längderna? :/

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Annons:
tlover
2014-12-21 09:19
#1

Det skulle kunna vara sk "build up" dvs massa skit som du inte får ut som du tvättar det nu (man ska kunna få det även om man tvättar med schampo).

Jag tänker det kanske kan vara värt att testa? Då det är enkelt och du slipper förlora längd. Det du gör är att tvätta håret (även längderna/topparna) med ett sista tvätten Schampo en eller två gånger.

Jag har inte behövt testa det själv men man ska se effekt ganska snabbt vad jag förstår.

Annars kanske du ska testa en rejäl S&D omgång för att bevara längderna men få bort det skadade.

l'm back

Mixxy
2014-12-21 16:54
#2

Har du testat vad ditt hår tycker om proteiner? Mina toppar blir mycket bättre när dom får en rejäl omgång med proteiner, (tex Barnängen för normalt hår).

J0554N
2014-12-22 17:23
#3

Om du använder produkter i ditt hår eller värmetänger, sluta med det. Sliter oavsett om man har värmeskydd.  om du har axellångt hår, nöter det emot halsduk/jackan? 

Prova med att byta Schampo, skit i vad frisörer säger. har aldrig använt frisörschampo och mitt hår mår mycket bättre än andras som använder dyra schampon.  Prova med Olja i topparna.

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Clementinbarn
2014-12-23 16:02
#4

#1 Jag har en känsla av att S&D inte är lösningen heller tyvärr, det är inte så att topparna är kluvna eller så, bara konstiga, böjda och torra typ :I Håller inte på med BM längre så inte så mycket ide med sista schampoo? Eller det kanske man kan använda ändå? :o :) #2 Nej jag vet inte vad mitt hår tycker om proteiner, kanske skulle testa, kan ju inte skada att testa :) #3 Nej jag brukar inte styla mitt hår och sådär, plattar håret kanske 1-2 gånger om året och försöker att inte blåsa håret. Det blir inte bra med Olja i, tar jag lite så blir det ingen skillnad, tar jag mer blir det endast flötigt :(

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

tlover
2014-12-23 16:26
#5

#4 Jag har då läst om flera på long har Community som tvättar med vanligt Schampo men använder sista Schampo ibland ändå för att slippa build up. Jag tänkte mest det kanske är värt att testa?

l'm back

Clementinbarn
2014-12-23 22:31
#6

#5 Ja men om det funkar även om man inte kör på med BM så är det väl värt att prova :) 
Känns bara konstigt för jag har aldrig haft detta problemet alla åren innan, utan det har varit det senaste året typ. Men jag antar att det inte blivit bättre då jag haft massa olika oljor i t.ex. som kanske aldrig helt tvättas ut :I

Har du ett sista schampoo att rekommendera som du vet är bra eller ska jag bara ta vilket sista schampoo som helst? :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Annons:
Clementinbarn
2014-12-23 23:24
#7

Bestämde mig för klicka hem ett sista tvätten Schampo på nätet nu :) 
Får se om det ska kunna hjälpa mig sen!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

tlover
2014-12-24 07:41
#8

#6 Vi gör eget Schampo som funkar som sistaschampo så jag vet inget bra man kan köpa.

Det kan ju ha att göra med vilket Schampo, Balsam osv man har tex hur håret reagerar.

Glöm inte längderna i "rensningstvätten" är det build up i topparna så är det ju det du måste få bort.

l'm back

Clementinbarn
2014-12-28 14:06
#9

#8 vad blandar du ihop för något i ditt egengjorda sista Schampo? :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

iidae
2014-12-28 18:32
#10

hade exakt samma problem! risiga torra toppar, använde alla möjliga produkter till mitt hår från frisören.. och när håret började få längd va det bah klippa av! och då använde jag aldrig platttång eller fön och tvättade håret max 2 gånger per vecka. tappade bort min svinhårsborste  och använde vanlig plast utan vassa kanter och ja har inte haft nå problem med mitt hår och när ja började tänka efter så va det när ja började använda svinhårsborsten som mitt hår fick världens torraste risiga toppar som gick av bara man kollade på dem nästan =) använder nu produkter i matbutik, men funderar på gå över till frisörprodukter nu igen när jag insett att det va nog borsten som va problemet =)

Clementinbarn
2014-12-29 02:32
#11

#10 Oj, spännande, jag har använt mig svinhårsborste i ett antal år nu, men du är nu jag har som längst hår sen jag började med den. Tänk så är den boven 😮
Svårt att tänka mig det då den ska vara så bra, men man vet ju aldrig! Vad har du för borste nudå, mer exakt? Vart köpte du den? 🙂

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

tlover
2014-12-29 09:22
#12

#9 alltså jag kokar riktigt Schampo m örtte, guarmjöl, olivåterfettning, laureth sulfat (det som tvättar ut det sista), sockertensid etc

Det är schampot min man (och stora delar av min släkt nuförtiden) använder.

Ang svinborste så har jag börjat använda den bara för att fördela sebiumet då och då (nån gång i månaden om ens det) och för att få håret slätt på huvudet då jag sätter upp det.

Hur ens hår reagerar på svinborste är visst helt olika och de flesta svinborstar som säljs är still största del plast ändå.

l'm back

iidae
2014-12-29 15:23
#13

#11 - ja mitt hår växte fort men topparna va hemska hela tiden! köpte en tangel teezer och är super nöjd! =) och har även en vanlig plast som ja köpt på nått ställe! för mig verkar det va den borsten som är boven, och som #12 säger så sökte jag om svinborste och såg då att fler tyckt att den borsten slitit på håret och vissa funkat bra på!  så det är nog möjligt att den borsten inte passar min hår typ! har typiskt skandinaviskt hår! :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: