Annons:
Etiketthårvård
Läst 2953 ggr
Surpan
2014-12-15 14:43

Sovfrisyr

Hej!

Jag behöver era tips! Jag duschar på kvällen och fönar aldrig håret, jag går alltså och lägger mig med lätt fuktigt hår efter jag tvättat det. 

Problemet är att jag inte kan sova i fläta, då jag har väldigt uppklippt hår, vilket ger en massa slingor (de som sliter sig ur flätan) som sticker rakt ut från själva frisyren.. Knut blir problem då håret formas direkt efter tofsen och jag får ett stort hack i håret, och sen fina lockar resten.

Hur kan jag sova?

/Surpan

Annons:
tlover
2014-12-15 14:46
#1

Gör det något att slingor sticker ut? Du ska ju inte på bal precis så det kan ju se lite hursom ut.

Annars om du gillar lockar skulle du ju kunna göra en sock bun.

Om inget annat funkar kan du ju skaffa/sy dig en nattmössa helt enkelt.

l'm back

Surpan
2014-12-15 14:49
#2

#1 Jag var sjukt otydlig ser jag nu.. Det går ingenting alls att slingor sticker ut ur själva flätan, problemet blir att när jag släpper ut håret så sticker de topparna rakt ut även i utsläppt tillstånd, för de har liksom torkat på det sättet. Om du förstår?

Hela håret blir liksom helt taggigt, och jag gillar det inte..

/Surpan

Grace2009
2014-12-15 14:51
#3

Vill du ha öppet hår under dagen? Annars kan du ju göra en knut av det dagtid så syns ju inte spretet så illa.

Själv har jag börjat sova i fläta för håret har blivit så långt så jag fastnar i det när jag sover 😞

Surpan
2014-12-15 14:54
#4

Jag har oftast utsläppt hår dagtid, ja. Det är lite därför det blir ett problem :/ Jag vill gärna sova på ett sätt så jag kan snabbt fixa det till en snygg utsläppt frisyr. När håret ser helt åt fanders ut så brukar jag ha de halvuppsatt, eller kanske i stor klämma och undantagsfall i hästsvans.

/Surpan

Grace2009
2014-12-15 15:06
#5

#4 Om du gör två flätor kanske det är mindre som åker hur flätan? Jag flätar ganska hårt (är nog inte så bra) så hos mig håller det halvdant i flätan. Annars kanske något sådant här kan vara ett alternativ? http://4.bp.blogspot.com/-M9rtqavkMDE/Ub7nMy_YDiI/AAAAAAAABe8/mSTZjdvIEbw/s1600/550px-Straighten-Your-Hair-With-Hair-Bands-Step-7.jpg (Rena spekulationer, vet faktiskt inte om det skulle funka. Kanske om man lindar runt ett tunt tyg och sedan snoddarna utanpå?)

Surpan
2014-12-15 15:13
#6

#5 Ja alltså, två flätor löser problemet med de utstickande topparna och ger fint vågigt hår, men eftersom håret är uppklippt blir flätorna väldigt tunna i topparna, vilket resulterar i frissiga toppar som ser slitna ut fast de inte är det.. Men om jag vill ha vågit hår är det så jag går och så lever jag med topparna, eller blöter halva håret igen för att de ska jämna ut sig. Länken visar ett annat sätt jag brukar göra men det blir faktiskt inte direkt bra. Bästa sättet just nu är att sova med håret utsläppt, men det ger mycket tovor.. 

Suck.. jag är ju omöjlig känner jag :/

/Surpan

Annons:
tlover
2014-12-15 15:54
#7

#2 Ok då förstår jag

Ang topparna (längst ut inte de uppklippta) slipper du om du använder en parada att sova i.

Annars kanske något av de andra tipsen jag gav i #1 är nått.

l'm back

Surpan
2014-12-15 15:56
#8

#7, ja jag funderar på typ en nattmössa, om jag kan hitta någon bekvääm. vet du vart man kan köpa någon söt?

Vad är en parada för något? Försökte googla men hittade ingenting.. :/

/Surpan

tlover
2014-12-15 16:04
#9

#8 En Paranda (vissa skriver parandi) är garn/tyg som man man har som "extrahår" i en fläta. Eftersom man göra en Paranda längre än ens riktiga hår så får man inga spretiga toppar utan håret blir vågigt ända ut.

Här är en tråd här inne på hår i fokus om det.

I länken i inlägg #0 på den tråden så finns det också mönster/förklaring på hur man gör en nattmössa.

(lägger in den som inklistrad länk också om länken i texten inte funkar http://har.ifokus.se/discussions/5309f53b8e0e7440a7003191-min-forsta-paranda?participating-8 )

l'm back

Surpan
2014-12-15 16:13
#10

#9 Wow! Det där var ju precis en sån lösning jag letade efter, då kan man alltså ha garnet en bit längre än sitt hår och alltså slippa raka toppar? Och samtidigt får man lite mer volym i flätan så man slipper frissigt hår!

Tack, tack snälla för tipset! 🙂

/Surpan

tlover
2014-12-15 16:16
#11

#10 Gör man en Paranda rätt så går dom alltid längre ner (i alla fall tills håret växt 😉 )

Man kan däremot mäta fel och råka få den för kort (jag har lyckats med det med en till min syster).

Tänk på när du mäter att du får mäta ännu mer extra om du ska ha dom i en inbakad fläta.

l'm back

Surpan
2014-12-15 16:19
#12

#11 Ja, jag tror jag gör ganska långa. Kan man slakta en T-shirt eller nått eller måste det vara garn?

/Surpan

tlover
2014-12-15 17:24
#13

#12 Det finns dom som gör att tshirts, sjalar el liknande men jag har inte testat det själv.

Det finns också dom som gör på fina sidentrådar och pärlor, dom är underbart vackra. (fast kanske inte så praktiska att sova i).

l'm back

Annons:
Surpan
2014-12-17 20:36
#14

Jag gjorde ett par styckna nu, blev heeelt såld när jag googlade. Gjorde en tjock brun som har samma färg som mitt hår, sen gjorde jag två orangea att ha som sovflätor då jag insåg ganska snabbt att mina fläta-bakom-ryggen kunskaper var kraftigt begränsade.. Dessa blev dock för korta. Såatte.. Fick bli det sista av det orangea och det sista från det bruna till sovflätor.

Köpte även vitt garn som jag vill sätta lite pärlor och sånt i och göra nått fint av. 🙂

Jag använde vanligt akrylgarn.

/Surpan

IceTee
2014-12-17 21:19
#15

Jag varierar mellan fläta och en bolle mitt på huvudet (har fått höra att detta är bäst)

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2014-12-17 21:20
#16

#14 Lägg gärna upp bilder sen (kanske i min gamla tråd om Paranda?)

l'm back

Surpan
2014-12-17 21:21
#17

#16 Ja det ska jag göra! 😃

/Surpan

Upp till toppen
Annons: