Annons:
Etikettfrisyrer
Läst 5902 ggr
Surpan
2014-12-03 13:28

Search and Destroy

Jag kom över någonting igår som ni kallar för "search and destroy" eller "S&D". Vips så sprang jag iväg och köpte en frisörsax, sen satt jag i soffan stirrandes på mina toppar ett bra tag..

Idag gick jag in här och började söka runt för att läsa mer om det, men jag tycker inte jag hittar väldigt utförlig info, så jag har lite frågor jag hoppas någon kan svara på. 

Hur gör ni? Delar ni upp håret på något speciellt sätt för att få så bra översikt som möjligt?

Hur ofta gör ni det? Och hur lång tid tar det?

Tar ni endast bort Kluvna hårtoppar eller skördar ni bort allt som avviker från ett vanligt slätt hårstrå?

Hur långt upp klipper ni, direkt över skadan eller någon centimeter upp?

Många frågor men jag hoppas någon skulle orka skriva ner mer detaljerat om denna metod!

/Surpan

  • Redigerat 2020-11-07 09:30 av TatsuOni
Annons:
Grace2009
2014-12-03 13:47
#1

Jag brukar ta slingor som jag snurrar, då spretar kortare hår ut och jag ser lätt om de topparna är kluvna. Jag klipper lite ovanför där det är trasigt, ungefär 1cm, och tar bort allt som jag tycker ser skadat ut. Jag brukar sitta med det lite då när jag har tid, ofta när jag sitter på toa tar jag en titt på någon slinga samtidigt, annars blir det när andan faller på. Jag jobbar på kontor så jag har en sax liggandes på mitt bord där med, så upptäcker jag en kluven topp så kan jag klippa av den med en gång.

För ljust hår kan det vara bra att ha en mörk bakgrund så du ser håret tydligt, tvärtom för mörkt hår.

tlover
2014-12-03 14:17
#2

Jag gör lite i taget.

Jag brukar köra s&d 1-2 ggr/dag (på morgonen då jag kammar igenom håret och på kvällen innan jag ska fläta nattfläta) så det blir väl ca 5-15 min/dag.

Jag tar helt enkelt en liten slinga och kollar den från så högt upp jag kan till topparna (det kan vara kluvet även högre upp) men jag gör det inte i nån speciell ordning utan tar där jag tror det var längst sen jag var just där.

Jag böjer håret istället för att snurra för att få ut topparna, men det är nog bara en smaksak.

Jag tycker däremot inte att man bara ska ha ljus bakgruns för mörkt hår, vissa skador syns bäst mot ljus bakgrund men vissa syns bäst mot mörk (gäller i alla fall mörkt/brunt hår).

Jag tar bort alla skador jag ser som tex kluvna toppar, kluvna strån som är kluvna där det inte är en topp, "vita prickar", åtdragna knutar osv. Jag klipper ca 1 cm vanför skadan.

l'm back

Surpan
2014-12-03 15:27
#3

Kul att ni berättar olika tekniker!

Jag försökte gå igenom slinga för slinga, och sedan lägga den "behandlade" biten åt sidan.. Jo tjena - det blandade man ju ihop direkt! Får försöka hitta någon teknik..

/Surpan

Grace2009
2014-12-03 16:42
#4

#3 Jag har håret bak på ryggen, plockar fram en slinga och när den är klar får den hänga framför axel ner mot bröstet, sedan plockar jag fram en ny slinga bakifrån. Jag brukar inte röra ihop det då.

[M1nho]
2014-12-03 19:32
#5

Förlåt om kapar tråden lite, men jag är rädd för håret ska bli ojämnt? Om man hela tiden går efter att klippa 1 cm ovanför skadan, för skadorna är väl inte lika överallt? 🤔

tlover
2014-12-03 19:38
#6

#5 Kör man bara S&D så får man inte en rak "hemline" (jag vet inte vad det heter på svenska) utan man får "fairytale ends" (vet inte heller om det har ett svenskt namn) men jag tycker själv att det är vackert men det är inte för alla.

Men man kan ju klippa sig då och då för att ha en rak "hemline" eller vilken frisyr man nu har.

l'm back

Annons:
Grace2009
2014-12-03 19:48
#7

#5 Som komplement till #6 svar: Det tar lång tid innan det syns, jag underhållsklipper mina toppar en gång varje/vart annat år bara då jag inte vill ha fairytale ends. Såklart varierar det mellan hur mycket hår man har, vilken kvalité och hur ofta man faktiskt måste köra S&D, men det ger väl lite av ett hum.

Surpan
2014-12-04 10:58
#8

#5 Kapa på bara! Det var därför jag skapade tråden, för att samla mycket info på ett ställe. 🙂

Fina fairytale ends är nog lite av en hemlig dröm för mig. Jag har tjockt rakt hår och aldrig haft det förut.

/Surpan

[M1nho]
2014-12-04 12:20
#9

#6 & #7 tack för era svar! Nu förstår jag. 🙂 Ska nog börja med S&D när jag fått längre hår. Nu är det nog för kort och skulle inte se så snyggt ut. 

#8 Vad bra 👍

Surpan
2015-02-13 14:16
#10

Lägger in denna tråd i lexikonet 🙂

/Surpan

jollycox
2015-03-27 12:45
#11

Måste bara skriva här att jag gjorde S&D och vilken skillnad det blev!

Undrar även hur det kommer sig att man får fairytale ends av S&D?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grace2009
2015-03-27 12:50
#12

#11 I och med att du bara klipper bort det som är skadat, så blir en del hårstrån länge och andra kortare. När man annars toppar klipper man ju av så att de ska vara jämnlångt. Många som gör S&D toppar aldrig håret, så därför blir det fairytale ends. Det är nog inte så bra förklarat, men du kanske förstår ändå vad jag menar?

Surpan
2015-03-27 13:05
#13

#11 Det blir stor skillnad av S&D tycker jag med!

Fairytale end blbir det av att alla hårstrån slutar på olika nivåer tillslut, så håret blir ju väldigt tunnt i topparna. Som #12 skriver. 🙂

Jag har gjort S&D kanske 4 - 5 gånger och det syns inte. Men jag har lite uppklippt hår också.

/Surpan

Annons:
Trollan92
2015-03-27 13:09
#14

Förr i tiden tvinade man håret och de som stack ut brände man! Men de kan man ta med sax också.. Man ska nog inte klippa så mycket, ta bara någon millimeter ifrån de skadade! :)

Surpan
2015-03-27 13:13
#15

#14 Spännande! Finns det någon fördel med att bränna istället för att klippa? 

Jag har hört ca 1 cm från skadan om det är en Kluven hårtopp i alla fall, för att det kan vara svårt att se var klyvningen slutar och klipper man inte bort allt så klyver det sig bara igen. 🙂 Men över knutar och sånt så räcker det att bara klippa bort det så nära man vill!

/Surpan

Trollan92
2015-03-27 20:03
#16

#15 Ingen aning, något min frisör lärare sa till mig en gång ^^

[Sabina]
2015-03-28 19:01
#17

Jag brukad bränna förr i tiden men man får mer kontroll genom att klippa plus att man slipper lukten av bränt hår.
Jag brukar klippa när jag ser att det behövs, sen glömmer jag bort det i perioder igen.
Ofta hinner det tyvärr bli så pass slitet att jag börjar med att klippa bort det slitna, ca 5-10 cm och sedan underhålla det klippta med S&D

För att hålla koll på det jag klippt och det oklippta håret (S&D) brukar jag ha det oklippta håret en tofs.
Jag har så pass tunt hår att det är tillräckligt att ta det hela i ett svep.

jollycox
2016-02-15 12:34
#18

Var är ni när ni gör S&D?

På sommaren brukar jag sitta ute men sen det blev för kallt för det har jag inte kommit på något bra sätt. Jag brukar stå vid handfatet men jag orkar inte stå så länge så jag har nog inte gått igenom hela håret sen i somras även om jag tar lite nästan varje dag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

tlover
2016-02-15 12:41
#19

#18 över handfatet, jag tar aldrig hela håret på en gång.

l'm back

jollycox
2016-02-15 13:55
#20

#19 Okej. Nej jag tar inte heller hela håret på en gång, vet inte hur jag ska formulera mig. :/

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
TatsuOni
2017-11-19 10:12
#21

Putt i och med att så många undrar över vad S&D är🙂

Själv kör jag oftast lite random hårslingor här och där och ibland så blir det en ordentlig genomgång utav hela håret, slinga för slinga.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: