Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 22033 ggr
[lenniiis]
11/9/14, 2:08 PM

Från rött till blond

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Är i dagsläget rödhårig men vill bli blond igen.  Har gått från svart till blond förut utan problem, men självklart är man orange i håret ett tag… Har dock hört skräckhistorier om att det ska vara såå svårt att få bort röda pigment? Är detta sant? Jag har tjockt och starkt hår då jag inte gör något skadligt med det. Jag plattar/fönar det aldrig. 

Hur många blekningar tror ni det kommer ta för mig att bli en någorlunda snygg blond färg?

Annons:
[lenniiis]
11/9/14, 2:11 PM
Lizelda
11/9/14, 4:36 PM
#2

Sitter i samma sits som dig så följer detta :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mikkan01
11/9/14, 4:36 PM
#3

Stämmer att det är svårare att få bort röda pigment, därför man helst ska tänka några varv extra innan man färgar det rött ;)
Hur länge har du varit rödhårig? Du kan ju testa en avfärgning eller två innan du börjar bleka. 
Hur många blekningar du behöver göra beror på hur hårt det röda sitter och hur pass mycket du själv vågar bleka, de flesta går efter rekommenderad tid som står på färgpaketet men faktum är att blekningen kan sitta i en stund till och bleka om man vågar sig på det. Kör du på en blekning med blåa toner i så kommer det gå snabbare och du kommer få ur det gul/orangea snabbare. Applicerar man blekningen nerifrån och upp så slipper man se ut som f*n under tiden man väntar på nästa blekningstillfälle också 😃

~mikkan

[lenniiis]
11/10/14, 12:38 PM
#4

#3 Haha jag är så spontan… Men som sagt, mitt hår är starkt! Jag håller på att tvätta håret massor, så att färgen ska gå ur så mycket som möjligt. När jag färgade håret så färgade jag med färgen Schwarzkopf Brilliance - 899 Red Violet och då blev håret ganska mörkt-ish med enbart en lätt ton av lila. Började sedan använda Färgbomb 500 som gjorde håret rött så jag tror att det röda kommer gå ur. Det svåra blir väl egentligen att få ur det violetta ur mitt hår? Ska som sagt tvätta tvätta tvätta håret så att det går ur så mycket som möjligt. 

Haha jasså? Ska man börja uppifrån och ner då eller?

mikkan01
11/10/14, 12:52 PM
#5

Haha, har också gjort massa spontana saker med mitt hår, vet inte hur många gånger jag gått från rött till blont… eller svart till blont så mitt hår har varit med om en hel del.
Har du bara färgat en gång och sen kört på färgbomber så borde det inte vara så jättesvårt att få ut tonerna, grejen med rött är väl att det inte är röda toner som sitter i utan det är orangea/gula permanenta undertoner som sitter i hårt, rött är väl egentligen inte svårt att få ur i sig. Jag tvättade ur mycket av det röda med mjällshampoo och bikarbonat, tog ett par tvättar men det röda såg bra mycket dassigare ut än när man tvättade med vanligt shampoo.
När man bleker ska man börja i topparna och sen arbeta sig uppåt, brukar lämna ~5-10cm av hårbotten tills de sista typ 20 minuterna och arbetar mig sakta upp så att håret får en jämn färg och inte det där kycklingblonda i hårbotten och oranget hår nedåt ;)

~mikkan

elinkw
11/10/14, 8:44 PM
#6

Mitt hår var också ganska starkt tills jag skulle gå från rött till ljust..

Jag presenterar : Elins Guide till ljust hår.

Först och främst, tvätta ur så myycket du kan av hårfärgen. Använd head and shoulders schampoo (det drar ur färgen som fan!). Låt det gärna gå några veckor innan du börjar bleka, så att de hinner tvätta ur sig så mycket som möjligt!
Redan här kan du börja skämma bort håret lite extra med lite inpackningar osv, förberedda det lite för de slitage som de kommer att ta.

Hur många gånger du behöver bleka beror på hur intensiv och mörk färg du har.  (Helst ska du ju gå till frisören, men är du lika snål som mig så kör på hemma).

Gå och handla blekning, kör du på MOOD så kan du köpa det för typ 10 spänn billigare på ÖoB (tror det kostar 37-38 där).

Applicera blekningen, vi fick ett ganska bra tips redan här åvan att applicera färgen nerifrån och upp. Färgen ska appliceras där det är mörkast. (Alltså sist i hårbotten om du har utväxt, de nya håret som växer ut som är obehandlat bleks på bara några minuter även om det är ganska mörkt, så applicera sist i hårbotten).

När du applicerat blekningen, ta en påse och sätt över huvudet (för att blekningen inte ska torka och smulas) Är blekningen blöt så bleker den längre.

Jag rekommenderar inte att ha blekning i mer än den tiden som står på förpackningen. Men om du vågar riskera det så kör på!

Är du inte nöjd mer resultatet och kanske känner att du behöver bleka en gång till, vänta MINST en vecka. Håret blir mättat och får svårt att ta åt sig av färgen  om man bleker med för kort mellanrum. Dessutom måste håret hinna återhämta sig.

Silverbalsam/schampoo är en jävligt bra uppfinning dessutom. Till många blekningar så brukar man kunna få med en liten silverinpackning. Tillexempel till moods nya "silver blond x-tra" så får man två små silverinpackningar. Ha det inte i för länge dock för då kan det hända att håret blir lite lila-aktig (brukar dock försvinna nästa gång man tvättar håret). Men iallafall några minuter. 

Känner du att de röda pigmenten inte försvinner fastän du blekt så rekommenderar jag dig att slänga i en askblond toning för att neatrulisera de röda pigmenten sen bleka ännu en gång.

Men det bästa du kan göra är självklart att gå till en frisör :)

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Annons:
[lenniiis]
11/11/14, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Nej, jag känner också att det inte borde vara svårt! Vi får se helt enkelt! :)

#6 Tack så himla mycket för all hjälp! Håller på och tvättar det som fan så att det ska gå ur så mycket som möjligt nu och ska strax klicka hem fyra blekningar från MOOD men min fråga är - vilken jag ska ta? 

1. N 100 ULTRA BLOND
Blonderingar med det unika WHITE REFLECTIONS SYSTEM som ger håret en skimrande blond effekt med ett stänk av silver. Innehåller pigment som motverkar gula reflexer. Bleker upp till 6 nyanser ljusare beroende på hur lång tid den får verka.

2. N 102 PÄRLBLOND
Permanent hårfärg med det unika komplexet multitechnology – ett 4 in 1-system som färgar, tvättar, skyddar och vårdar ditt hår, för naturlig färg och glans. Gör håret upp till 3 nyanser ljusare och ger håret ett svagt pärlemorskimmer.

3. N 104 SANDBLOND
Bleker upp till 7 nyanser. WHITE REFLECTION SYSTEM ger ditt hår en skimrande blond effekt med ett stänk av silver. Bleker upp till 7 nyanser och ger en skimrande askblond ton.

4. N 105 ULTRABLOND X-TRA
Blonderingar med det unika WHITE REFLECTION SYSTEM som ger håret en skimrande blond effekt med ett stänk av silver. Innehåller pigment som motverkar gula reflexer. Bleker upp till 7 nyanser ljusare beroende på hur lång tid den får verka. Speciellt anpassat för mörkt hår.

5. N 107 SILVERBLOND
WHITE REFLECTION SYSTEM ger skimrande PLATINUM BLOND effekt med stänk av  silver. Bleker upp till 7 nyanser och ger en skimrande platinum blond effekt.

[lenniiis]
11/11/14, 3:15 PM
#8

På MOODS: faq finns det en fråga som lyder:

Kan alla använda MOOD Ultrablond och Slingblond?

Och svaret är:

Har du röda skiftningar bör du vara försiktig med MOOD Ultrablond och MOOD Slingblond. Prova istället MOOD Blonde N102 Pärlblond. 

- - - - - 

Men vad jag har förstått på den hårfärgen färgar den endast 3 nyanser ljusare? Det är inte ens en blekning utan en hårfärg? Det känns inte som att det kommer ge något resultat… 

Vad tror ni?

[lenniiis]
11/11/14, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det är så blond jag vill bli…. Haha att jag ALDRIG lyckas hålla mig till en hårfärg i mer än några månader!!

mikkan01
11/11/14, 3:32 PM
#10

Hade använt ultrablond x-tra att bleka med till en början, pärlblond är bra sen när du vill få bort de gula undertonerna som man inte kommer undan 😃

~mikkan

[lenniiis]
11/11/14, 3:39 PM
#11

#10 Åh, okej! Kommer jag bli helt orange/gul i skallen eller? Haha :D

mikkan01
11/11/14, 3:46 PM
#12

#11 Haha, det beror på men de flesta blir ju tyvärr det 🤐

~mikkan

[lenniiis]
11/11/14, 4:01 PM
#13

#12 Haha ja, men det får man väl leva med antar jag! :) Ska jag ta ULTRABLOND eller SILVERBLOND då? :o Ahh, these decisions!!

Annons:
[lenniiis]
11/11/14, 5:45 PM
#14

Jag valde ULTRABLOND! :) Ska bli spännande, detta!

elinkw
11/11/14, 5:59 PM
#15

Förlåt för segt svar. Tror ultrablond och silverblond ska vara ungefär likadant, de bleker då iallafall i lika många "nyanser". Men kör på ultrablond, det blir säkert skitbra. Bifoga jättegärna en bild sen också!

Sen när du blekt så rekommenderar jag som sagt någon askblond färg/toning för att neatrulisera de röda/orange tonerna. 

Lycka till! :D

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Lojs
11/12/14, 7:46 PM
#16

Man får tänka på att det är olika från hår till hår hur mycket färgen sätter sig med, för min del måste jag låta röda färgade toner växa ut, det kvittar vad jag gör, jag får inte bort dem (jag har tjockt hår med naturligt röda toner).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[lenniiis]
11/13/14, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Oj! Så är det nog inte för mig tror jag. Tror ni jag kan börja bleka det efter ett par tvättar? Eller ska jag vänta tills det gått ur mer?

[lenniiis]
11/13/14, 9:08 AM
#18

[lenniiis]
11/14/14, 3:37 PM
#19

Haha okej! Nu kommer alla frisörer här på hif att skälla på mig men…

Igår blekte jag håret två gånger och klev precis ut ur duschen efter en tredje blekning! De första två gångerna använde jag MOODS ULTRABLOND och den tredje gången använde jag LÓREAL PARIS Extreme Platinum! 

Ni ska få se bilder strax, och få åsikter om "förvandlingen" m.m.

[lenniiis]
11/15/14, 9:48 AM
#20

Här har ni hela min process. 

Håret är långt ifrån klart, men det är i alla fall blondt nu! Jag kan vista mig ute och det är lite halvoranget på sina stället, men ändå blondt. Och ja, självklart har det slitit på mitt hår, men det är inte SLITET för det! Inga kluvna toppar, men det är så där torrt och risigt, så det behövs definitivt massvis med inpackning.

Första blekningen använde jag MOODS ULTRABLOND.
Andra (jag gjorde det direkt efter, på samma kväll) samma som ovan.
Tredje använde jag LÓREAL PARIS Extreme Platinum. Jag blekte det dagen efter.

Mitt hår har inte gått av någonting. Det är inte slitet, bara torrt och risigt (med risigt menar jag fluffigt och icke-lent). Har inga kluvna toppar som sagt! 

Nu ska jag låta håret vila i en månad och sedan ska jag nog gå till en frisör och fixa det sista + eventuellt klippa det till en halvlång page.

Annons:
[lenniiis]
11/15/14, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Gör så ni kan klicka på bilden också :)

mikkan01
11/15/14, 10:36 AM
#22

Blev ju superbra! 
Det slitna kan ju tyvärr visa sig flera månader efter en blekning och behöver inte komma direkt efter. 🤐

~mikkan

[lenniiis]
11/15/14, 10:40 AM
#23

Ja, det blev helt okej i alla fall! :) Kan det? Det har inte jag varit med om förut och jag har ändå blekt det från både svart och mörkbrunt innan…

mikkan01
11/15/14, 12:55 PM
#24

Alltså, ja det kan ju det men inte bara så det slår över från fint till slitet på en natt utan det har väl mer med att håret blir väldigt poröst och skört när man bleker det, därför är det mer mottagligt för att skadas framöver.  Det behöver inte alls synas i kluvna toppar och sådär direkt efter blekningen. Men jag har också relativt starkt och tjockt hår och det är inte många som tror att mitt hår har gått igenom alla färgningar det faktiskt gjort så det är nog olika på hår till hår och hur man väljer att sköta det efter färgningar också 🙂

~mikkan

[lenniiis]
11/15/14, 2:14 PM
#25

Jaa, kanske! :) Vilken inpackning skulle vara bra för mitt hår nu? Har du något tips?

mikkan01
11/15/14, 2:32 PM
#26

Det beror lite på vad ditt hår behöver och vad du vanligtvis använder dig av för tvättmetod. Jag gillar oljeinpackningar efter blekningar men samtidigt kan håret behöva mer protein än vad oljeinpackningar kan ge. Man får se över lite vad håret behöver, om det är protein eller fukt eller en blandning av båda.

~mikkan

[rumelle]
11/16/14, 3:15 AM
#27

Du hade en jäkla tur att håret höll! När man bleker bör man vänta någon månad mellan blekningarna så att håret får återhämta sig emellan och för att få ett bättre resultat. 
Jag blekte två gånger på rad en gång. Andra blekningen ljusade inte upp håret alls plus att en decimetar av håret blev som tuggummi och bara lossnade. Resten var superslitet och jag blev tvungen att klippa det riktigt kort.

Annons:
[lenniiis]
11/16/14, 1:58 PM
#28

Har också läst det, men hittade också någon som sa att hon blekt tre gånger på raken och att det gått bra. Dessutom har jag ju friskt och starkt hår som inte är med om plattång + hårfön varje dag. Jag tror man kan känna på sitt hår om det håller för massa blekingar eller inte!

[lenniiis]
11/16/14, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Bättre bild på håret :)

[lenniiis]
11/16/14, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

:)

[lenniiis]
11/16/14, 2:21 PM
#31

#26 Hur vet man det då? Jag tvättar håret med TRESemmés schampoo och Balsam. Är medveten om att de är ifrån ICA. Jag har alltid varit så o-insatt i ytliga grejer men nu när håret är lite torrt vill jag såklart köpa något bra för mitt hår.  Vad gör protein för håret då? Tror nog mitt är i mer behov av återfuktande.

IceTee
11/17/14, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Du slapp en hemsk mellan-period i alla fall! Så här fick jag se ut i någon månad 😃

(och nu är jag rödhårig igen, det blonda fick stanna i 2 månader, max 😊)

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym345
11/18/14, 11:52 AM
#33

Har också blekt mitt hår väldigt många gånger. Gjorde som dig i början och blekte två gånger och sen väntade jag i någon månad med nästa blekning och la i en blond färg efter. Men snyggt det blev ! Passar dig

[lenniiis]
11/18/14, 4:53 PM
#34

#32 Hahaha! Ja, du verkar vara precis som jag! VARFÖR vill vi ständigt färga håret?? Tänk vad mycket pengar vi skulle spara om vi bara kunde  vara nöjda någon gång. Ganska cool färg ändå! Men jobbig att få bort kan jag tänka mig. ^^

#33 Tack så mycket! :) Jag är ju trots allt blond i botten så jag antar att det är vad som passar mig bäst. :) Hur mycket jag än vill vara en snygg brunett/rödtott kommer jag alltid vara en söt blondin innerst inne!

Annons:
IceTee
11/18/14, 5:16 PM
#35

#34 haha, för vi är totalt hopplösa 😃 jag hade illrött hår, verkligen knallrött, och det var på redan blekt hår jag la i den (nästan vitblond, hade precis gått tillbaka till min naturliga färg), men eftersom det var en toning tänkte jag att den tvättas snart ut! Så *** heller… blev korall i en månad, hahaha, dock tyckte alla i klassen det var skit-coolt (konstelever 😉) men usch vad jag hatade det! Ibland gick det an, men för det mesta hatade jag bara det! Gick ur med en blekning hos frissan till sen!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: