Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2990 ggr
H-lena
2014-10-25 13:35

Vitt hårstrå, panik!

Hej alla!

Jag har ett litet dilemma. Det är så att jag vid ett par tillfällen, ca tre ggr eller så, upptäckt att jag har ett vitt eller om det är grått, hårstrå som växer ut! Jag får panik varje gång och rycker av det. Det har alltid varit på samma ställe ungefär, uppepå huvudet lite till vänster. Jag är bara 21 år, börjar jag redan bli gråhårig?! Min mamma blev gråhårig tidigt men inte såhär tidigt, snarare vid 30-årsåldern.

Finns det något man kan göra för att förebygga att få sånadär vita hårstrån, eller försöka skjuta upp gråhårigheten? Jag är ju som sagt bara 21 år, trodde inte förfallet skulle börja såhär tidigt! Hjälp!!


Annons:
[rumelle]
2014-10-26 18:36
#1

Om det bara kommer på samma ställe är det kanske så att just den hårsäcken har nogon "defekt" eller hur man ska beskriva det, den kan ha blivit skadad på något sätt eller av annan anledning tappat förmågan att skapa pigment. 
Min man har ett vitt hårstrå som alltid återkommer på samma ställe, det är det enda vita hårstrå han har i sitt annars svarta hår. Så troligen är det bara just den hårsäcken som ger vitt hår.

H-lena
2014-10-26 19:55
#2

Ja det låter väldigt logiskt, jag hoppas verkligen att det är så! Märkte ju också att det strået satt väldigt löst och var lättare att rycka bort än de vanliga stråna. Så det låter rätt troligt. Tack så mycket, det känns mycket bättre nu! :)


mikkan01
2014-10-26 22:29
#3

Tror detsamma som #1 :)
Har själv blont hår och hittar ibland svarta hårstrån mitt i allt haha

~mikkan

tlover
2014-10-28 13:09
#4

Jag fick väl mina första vita hårstrån ikring den tiden eller nått år efter (första hårstrået som var vitt var ca 80 cm då jag hittade det så jag hade ju haft det ett tag men jag hittade det först då jag var 25-26).

Jag hittar fortfarande det hårstrået eller nått annat enstaka vitt hårstrå (jag tycker att vitt hår är fint så jag rycker inte ut det) men det är inte så att jag får fler utan det är kanske 5 st hårstrån totalt som är vita för mig och nu är jag ändå 27. Många som jag har frågat fick också sitt första vita hårstrå i början av 20 års åldern men sen var dom 40-50 då dom började få resten så bara för att du hittat ett betyder det inte att du börjar bli "gråhårig" eller vad man kan kalla det.

Det kan också vara defekta hårstrån, min mamma har tex alltid haft en test med genomskinliga/vita hårstrån i nacken. Hon är 50 + nu och man kan hitta några grå/vita hårstrån men det är inte många, dom hon har i nacken är helt enkelt defekta.

l'm back

H-lena
2014-10-28 13:47
#5

Tack hörni! Jag hoppas det är bara en defekt hårsäck, men ska hålla koll i fortsättningen. 

Ja jag är rädd för att det börjar redan nu. Jag vill verkligen INTE bli gråhårig som 30-åring liksom.. Jäkla gener asså. Min mamma blev gråhårig tidigt men min pappa som är över 60 nu har börjat gråna nu. Så förhoppningsvis någonstans emellan dem hoppas jag att jag hamnar. Som tur är finns ju hårfärg men ändå jobbigt liksom.

#4 Ja det låter ju som att det inte går så fort som jag trodde, om du bara har ca 5 st och det började för ett tag sen för dig. Blev lite lugnare nu när du skrev att de du pratat med fick sitt första i 20-årsåldern men sen dröjde det tills 40-50 årsåldern. Känns väldigt skönt att veta det! 

Ja defekta hårstrån verkar vara rätt vanligt ändå! Trodde typ att jag var muterad eller nåt först, haha. Men samtidigt så celldelningen kan väl gå fel någon gång ibland utan att man håller på att förvandlas till en mutant.


lollynonna
2014-10-29 19:41
#6

på tal om muterade hårsäckar,kan de bli missbildade så att håret växer jättefort? upptäckte just att jag har ett hårstrå som är typ en meter långt medan allt annat hår är till axlarna o_o hur coolt som helst haha😃

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Daehyun_cheesecake
2014-10-29 21:00
#7

jag är 19 och har ett x antal vita hårstrån… misstänker att de kan bero på stress :/

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Wony
2014-10-29 21:28
#8

Min naturliga hårfärg är blond, och har alltid haft några bruna eller till och med svarta hårstrån som dykt upp emellanåt.

H-lena
2014-10-30 09:22
#9

#7 Usch ja jag tror också det kan bero på stress! Jag är också väldigt stressad ibland och har tänkt att det kanske hänger ihop med att jag fått gråa hårstrån ibland. Men det är svårt att veta säkert samtidigt.


Surpan
2014-11-03 22:00
#10

Jag har svart hår naturligt men har fem st vita hårstrån i luggen där jag har ett ärr i hårbotten. Så det kanske bara är en skadad hårsäck av något slag?

/Surpan

Upp till toppen
Annons: