Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1064 ggr
[melonen]
8/18/14, 11:13 PM

Extremt slitet hår, hårförlängning?

Måste fråga nu till er som VET, inte till er som inte vet säkert. Jag har väldigt slitet hår, efter blekningar för flera är sedan och även färgat håret lite väl för ofta och har inte klippt av det då min dröm sedan barnsben varit att ha en Hårlängd till midjan. Jag HADE väldigt, väldigt bra kvalité på håret innan jag kom på att man kan kleta in en massa färg i håret och sen fick för mig att bli blond som inte alls blev så bra och vantrivdes till tusen. Nu ska jag till min frisör som ska toppa håret, men undrar nu om det sliter väldigt mycket mer att göra en hårförlängning? Annars om det inte finns något annat alternativ, hur fungerar clips? Är det väldigt svårt och vad kostar det cirka? Har väntat så otroligt länge nu och mår helt ärligt dåligt av att klippa av även det slitna håret. Men självklart måste det bort en del. Vet om att man ska klippa kanske regelbundet om det ska växa, men jag klarar inte av att vänta längre, vill ha långt hår NU!! :(

Annons:
[melonen]
8/19/14, 1:45 PM
#1

Ingen som vet? :/

IceTee
8/19/14, 5:31 PM
#2

tyvärr har jag ingen aning, men du kan ju (för ditt egna hårs skull) använda ricinolja? Hört från många att det ska fungera bra och hjälpa håret växa!

Medarbetare på Skor iFokus

[melonen]
8/19/14, 5:57 PM
#3

#2 Åh, tack för tipset!! :)

[melonen]
8/19/14, 6:43 PM
#4

Men förresten, tvättar man håret med det? Alltså hur går det till? :)

IceTee
8/19/14, 6:56 PM
#5

Jag har aldrig använt det, men borde inte vara svårt att hitta hur folk gör på nätet 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

[Teddies matte]
8/19/14, 7:33 PM
#6

Ricinolja fungerar inte för alla, för en del blir håret riktigt jobbigt av det.

Istället kan du använda andra rena oljor, såsom kallpressad kokosolja, olivolja, mandelolja, arganolja o.s.v. Balsammetoden eller någon annan nopoo-metod är också ett bra val om du vill få längre och friskare hår.

www.lockig.se

www.nopoo.se

Annons:
[melonen]
8/20/14, 12:13 PM
#7

#6 hur menar du att håret kan bli jobbigt? Tack så jättemycket för tipsen! Ska kolla upp det! :)

[Teddies matte]
8/20/14, 12:41 PM
#8

#7 Bland det vanligaste är svår klåda, Mjäll och håravfall.

[melonen]
8/20/14, 1:16 PM
#9

#8 Men fy tusan! Nej så skippar jag det!

IceTee
8/20/14, 6:05 PM
#10

Tänk på att långt i från alla får problem med det! Jag tycker du ska testa det, och om du inte är rädd för lite fett hår ett tag, ge Balsammetoden en chans! (no-poo)

Medarbetare på Skor iFokus

[Teddies matte]
8/20/14, 6:28 PM
#11

#10 Dock kan man lika bra använda någon annan Olja, som är mildare för håret, det är inte själva ricinoljan i sig som gör att håret växer snabbare, det är massagen. Kokosolja är mycket omtyckt.

IceTee
8/20/14, 7:20 PM
#12

#11 klart man kan, men att säga att man inte ska använda något för att man kanske får en allergisk reaktion (som jag antar det är) är lite överdrivet, då kan man ju inte använda något 🙂 personligen skulle jag aldrig ha Olja i mitt hår över huvud taget, det blir så otroligt fett av sig själv, och eftersom jag inte vill ha det längre och inpackningar funkar bra så har jag liksom inte satt in mig i det! Har bara hört från mina vänner som använder ricinolja, och de är alla jätte nöjda!

Medarbetare på Skor iFokus

[melonen]
8/20/14, 7:43 PM
#13

#12 Skulle du kunna höra med någon av dom om det är någon speciell man ska använda och hur exakt det går till? :)

Annons:
IceTee
8/20/14, 8:11 PM
#14

De använder lite olika märken, men tror inte det spelar någon roll, det viktiga är ju som sagt att man masserar det i hårbottnen! Vad jag vet gör dem det innan dusch, för annars ser ju lätt håret fett ut! 

Men som TeddisMatte säger så funkar ju de flesta växtbaserade oljorna bra också! (jag har fått för mig att man helst vill ha kallpressat, men det kan jag ha helt fel om)

Medarbetare på Skor iFokus

sophiemadeleine
9/28/14, 3:02 AM
#15

Såg att du inte fått svar angående hårförlängning. Eftersom du säger att du inte blekt ditt hår på länge så är ju håret (utväxten) närmast hårbotten friskt, och eftersom det är där man fäster hårförlängning så borde det inte vara några problem, men det beror ju lite på vilken hårkvalité du har. Är håret väldigt tunnt t.ex så kan det vara en anledning till att en förlängning är ett dåligt alternativ. Då kan det i värsta fall gå av lite av belastningen allt eftersom, och dessutom vara svårt att blenda in med förlängningen som ofta är av lite grövre textur. Men är håret normaltjockt så borde det funka utmärkt. En toppning av ditt hår innan är att föredra dock, annars kan det lätt bli mer friktion emot löshåret som i sin tur gör att de kluvna hårtopparna ränner upp och går av. Därför är toppning med jämna mellanrum bra, det gör inte att håret växer fortare, men förhindrar att det går av längre upp. Är du mörkblond eller lite mörkare med ljusa längder skulle kanske slingning av utväxten med en såkallad ljusfärg utförd av frisör kunna vara något? Det sliter inte lika mycket som en blekning. Väljer du att behålla din naturliga hårfärg i utväxten kan du ju låta bayalagefärga hårtränsarna lite längst upp i din naturliga hårfärg, så smälter de in bättre än om du skulle låta hela hårförlängningen vara ljusblond. Clips är ett bra alternativ om du har tålamodet att clipa i och ur det morgon och kväll, det kostar lite beroende på kvalité. Personligen kan jag inte rekommendera de clip in's som finns för konsumenter, utan de hår frisörer oftast använder är bäst om man vill ha ett hållbart hår. Dock måste man vara realistisk och förstå att man får vara nöjd om ett riktigt bra hår som används dagligen räcker ca 1år innan man ev. vill byta ut det emot ett nytt. Detta eftersom löshåret inte får näring på samma sätt som det egna håret får naturligt av hårbotten, vilket gör att det inte kan jämföras med ditt egna hår. Kostnaden varierar, på Tradera kan du hitta de billigaste håren, men då får du räkna med sämre kvalitèt. Happy Hair, Rapunzel of Sweden, osv säljer hår för ca 1500-2000 tror jag. De märket jag starkt kan rekommendera är Balmain. Men som privatperson kommer man inte över dem så lätt. Kostar ca 5000:- och uppåt beroende på hårmängd och längd. Att göra inpackning på löshåret är viktigt, en budgetvariant som är minst lika bra och om inte bättre än Redken är Loreal Absolute Celullar Repair, kostar ca 189:-. Säljer dock dessa själv för en billigare peng:) Men somsagt, du får vad du betalar för när det gäller hår, men det är viktigt att du tar hand om det bra, sov med det flätat ifall du har permanent förlängning osv. Hoppas du fick svar på dina frågor :)

Medarbetare på Chihuahua

Cederin
9/29/14, 10:44 AM
#16

Flikar in ett inlägg om ricinoljan som ännu en gång debatteras här 🙂
Jag har läst mycket om det och även testat det själv, och jag skulle säga att det är helt onödigt att använda just ricinolja. Den är extremt trögflytande och jobbig att både fördela och få ut ur håret, den har inga reparerande egenskaper för håret som t.ex. kokosolja har, samt att den har gett vissa problem tycker jag är anledning nog att använda en annan Olja.

Det som så många tror fungerar med denna metod är att när de applicerar oljan så masserar man hårbotten. Där har du svaret. Massagen gör så att hårsäckarna stimuleras och håret växer således snabbare. Du kan nöja dig med en 5-minuters massage varje dag istället för att behöva mecka med Olja, eller använd en BRA Olja som dessutom kan hjälpa ditt hår på riktigt, kokosolja är nog en av de bästa i vårdande syfte. Tyvärr drar många slutsatsen att det är ricinoljan som gör det och inte massagen. "Det funkar för mig!" Ja, på grund av att du masserar hårbotten varje gång! 🙂

I övrigt rekommenderar jag också Balsammetoden, jag har kunnat bleka mitt hår från svart till ljusblond (över ett års tid) utan alls mycket skada - tack vare BM och kokosolja.

Medarbetare på Naglar och Hår

Upp till toppen
Annons: