Annons:
Etikettövrigt
Läst 1377 ggr
[Sandi92]
5/23/14, 3:45 PM

Mitt hår ser hemskt ut

Det är väldigt tunt, man ser hårbottnen tydligt, särskilt på baksidan. Det är torrt och blir fort slitet i topparna, medan det närmast hårbottnen är så fett att det ser ut som jag kletat Olja i det bara ett dygn efter tvätt. Det är flygigt och går inte att få riktig ordning på det. En liten stund efter att jag borstat det så blir det oordnat igen. Det enda sättet att få det att se någorlunda ut är att först platta det och sen sätta upp i hästsvans. Vad kan jag göra åt detta? Är så trött på mitt jobbiga hår. :(

Annons:
VildaVittra
5/23/14, 3:52 PM
#1

Hur sköter du håret av idag?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Teddies matte]
5/24/14, 8:54 AM
#2

Börja med någon nopoo-metod.

www.lockig.se

www.nopoo.se

[Sandi92]
5/24/14, 3:40 PM
#3

#1 Sköter och sköter.. Tvättar det varje dag (med Schampo och balsam) pga att det blir så fett annars.

#2 Värt att prova. Tror dock att mitt hår kommer bli väldigt fett om jag inte använder Schampo. Får nog ha på mig mössa då. :p

VildaVittra
5/24/14, 3:43 PM
#4

Det är den flitiga tvättningen av håret som faktiskt gör det fett. Arbeta dig emot att bara tvätta håret en gång i veckan eller med ännu längre intervall, gärna schampofritt.

Jag hade också fett hår förut när jag skötte det som du, nu tvättar jag ungefär varannan vecka med ägg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sandi92]
5/25/14, 2:01 PM
#5

Jag tvättade det utan Schampo idag och masserade hårbottnen. Det lär ju bli fett i början, men det försvinner förhoppningsvis när håret "vant sig" vid det. Tog lite Balsam i topparna.

Hur lång tid dröjer det innan man märker resultat? Månader? År?

[Teddies matte]
5/25/14, 2:05 PM
#6

#5 Brukar vara lättare att glesa ur tvättarna om man slutar med Schampo och tvättar ex. med Balsam eller någon annan nopoo-tvättmetod.

Själv märkte jag resultat genast när jag började med Balsammetoden, efter nån månad kunde jag börja tvätta håret 1-2 ggr/vecka.

Annons:
[Sandi92]
8/18/14, 4:35 PM
#7

Har kört med No-poo i snart tre månader och har inte märkt nån skillnad annat än att håret blir fett ännu fortare än när jag tvättade med Schampo. Har lust att ge upp och börja med Schampo igen. Håret ser alltid äckligt fett ut numera och folk tror säkert att jag inte tvättar det. 😕

[Teddies matte]
8/18/14, 4:43 PM
#8

#7 Vad använder du för Balsam, du har väl skilda tvätt och vårdande Balsam? Tvättar du på rätt sätt, man måste massera ordentligt både när man lägger i balsamet i hårbotten och medan man sköljer, följ regeln "när man tror man sköljt ur allt, sköljer man lika mycket till".

Tant Grön
8/18/14, 9:48 PM
#9

Kan det vara någon vitamin/mineralbrist? Hormonrubbning? I så fall hjälper det inte hur du tvättar det.

IceTee
8/19/14, 5:39 PM
#10

Testade Balsammetoden jag med, men blev bara fett (i efterhad kom jag på att jag masserade FÖR mycket, det stimulerar taglproduktionen). Se till att du utesluter ALLA mineralojlor och Silikoner. Punkt. Inga undantag. Sen kan du testa med ett SLSfritt Schampo, här finns en länk med sådanna: http://lockig.se/index.php/forum

Och utöver det hade jag försökt ge håret en vecka utan att tvätta. Här kommer nu mitt bästa tips för att överleva: TORRSCHAMPO. Det kommer att rädda ditt liv, så investera! Jag föredrar baptiste, finns billigt på kicks, H&M och åhléns bland annat!

Lycka till med håret! 😃

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
8/19/14, 9:43 PM
#11

För mig funkade inte Balsammetoden men att tvätta med bara vatten funkar för mig, Balsammetoden är ju inte det enda sättet att tvätta håret utan Schampo.

Sen undrar jag om du använde ett sista tvätten Schampo eller inte, och om du använder godkänt Balsam. Beläggningar på håret av tex Silikoner osv kan se ut som fett hår.

Annars kanske du inte masserar bort smutsen nog länge, det är ju de mekaniska rörelsen som tvättar bort fett och smuts vid No poo metoder så det krävs endel mer massage än när man använder Sulfater.

l'm back

Upp till toppen
Annons: