Annons:
Etiketthårvård
Läst 3083 ggr
Annika
2014-02-28 08:17

Hårolja

Hej! Jag var för några månader sedan hos frisören som rekommenderade att jag skulle använda hårolja eftersom mitt hår är så torrt. Hon sa att jag kan använda rätt mycket eftersom det sugs in i mitt hår. Jag har köpt Moroccanoil som ska vara bra. Har provat det på alla sätt; pyttelite i mitt jättetjocka lockiga hår, ganska mycket, bara när jag har tvättat det, mellan tvättarna i torrt hår. Men ingenting är bra. Sen jag började med oljan så har håret bara blivit risigare och tristare. Nu efter att ha stått ut i fyra månader så slutade jag helt med oljan och vips så är håret bättre. Visserligen torrt som innan men det ser inte lika ledset ut och känns inte lika ledset. Vad har ni för erfarenhet av hårolja? Iden tilltalar mig men inte resultatet.

Annons:
tlover
2014-02-28 08:25
#1

Jag använder kallpressad kokosolja och jag är kokosoljeberoende.

Jag har ju håret i princip alltid uppsatt så jag smörjer in håret (i längderna) varje kväll (i torrt hår).

Nu när jag använt kokosolja i ca 2 veckor så är mitt hår lenare, mjukare, mindre torrt och lättare att reda ut

I love it!
 

Edit: jag kan lägga till att jag har rakt hår till mitt på rumpan och tvättar med WO (Water only)

l'm back

[Nude]
2014-02-28 08:32
#2

Sorry, såg först i efterhand att No poo finns som eget ämne för inlägg, så ni som är medlemmar här är ju redan bekanta med metoden.  Jag låter ändå min kommentar ligga kvar som jag skrev den. 😮

Det var länge sen jag kämpade runt med allehanda produkter mot torrt hår, men minns att olika oljor bara gjorde mina hårstrån som "gummisnoddar".

Jag skulle rekommendera dig att bli medlem och kika runt på communityn No'poo, som är en förkortning av No shampoo som då ger betydelsen "ingen skit". 👍

När jag blev medlem en gång, så vände man sig framför allt till oss lockiga/krulliga individer. Idag handlar det om alla hårtyper. Man vänder sig också till dem som inte vill ha en massa konstigheter i hår eller hud.

Lockiga hårstrån spretar åt alla håll och de utsätts ett och ett för vind & vatten, så vi har torrt hår. Sen många år tillbaka tvättar jag, i enlighet med No'poo-modellen, mitt hår med Naturell Balsam. Jag använder det också som leave in efter tvätt och mitt hår har aldrig varit så fint som det blev när jag skippade allt Schampo. Vilket märke man väljer är egalt. På deras hemsida hittar du vilka produkter som är bra för hår i allmänhet och lockigt hår i synnerhet.

Hår - så här fungerar det!

===

93mli
2014-02-28 10:21
#3

Nu vet jag faktiskt inte vad den oljan innehåller, men mina erfarenheter är att de flesta håroljor innehåller Silikoner. Vissa tycker att Silikoner funkar bra i deras hår, de kapslar in fukten. Men det funkar likadant åt andra hållet; de håller fukten ute och hindrar vårdande ämnen att tränga in i strået.

Håller med #1, kokosolja är underbart i håret. Fettsyrornas struktur gör att den lättare tas upp än andra oljor. 🙂


[Teddies matte]
2014-02-28 10:44
#4

Jag använder kallpressad oliv- och kokosolja med gott resultat.

Cederin
2014-02-28 10:45
#5

Kokosolja is the shit!
Det är dessutom en av de få oljor som bevisat kan tränga in i hårstråt och faktiskt hjälpa håret lite på traven. :)

Medarbetare på Naglar och Hår

tlover
2014-02-28 10:47
#6

För övrigt har jag också testat olivolja, den var bra men lättare att överdosera.

l'm back

Annons:
Annika
2014-02-28 20:55
#7

Tack snälla för era svar! Jag inser att oljan jag har (som var både svindyr och bäst-i-test på flera olika tester) nog innehåller en del skräp ändå. Normalt använder jag inte så mycket produkter i håret eftersom jag ofta inte blir nöjd. Det som jag faktiskt brukat göra är att ha i lite Balsam efter tvätt, Balsam och handdukstork. Det var frisören mycket skeptisk till, varpå jag genast slutade med det. Dumt att inte göra som jag själv vill såklart men ibland tror man att andra vet bättre. Är nyfiken på Balsammetoden som det står så mycket om här. Känner att jag måste läsa på lite bättre om den först. Det här med andra oljor som ni nämner, olivolja tex, är det vanlig sån som man annars har till mat? Säkert en dum fråga men jag har inte en susning. Kokosolja ser jag också att ni nämner. Tack som sagt för era svar. Jag ska börja med att låta håret vila lite.

tlover
2014-02-28 21:01
#8

#7 japp vanlig olivolja som används i mat (jag använder kallpressad så jag kan inte säga nått om varmpressad eller vad det heter)

kokosolja är den som (oftast) säljs på burk i den ekologiska avdelningen i mataffären ev bland matoljorna (min syster använder bara den till matlagning, man kan också använda kokosolja på huden). Jag köper däremot på nätet som det är nu (det finns på en e-butik vi ändå handlar hos)

Vad jag har hört ska man inte använda "silverpaketen". Däremot är kokosolja fast i normal rumstemperatur, den blir flytande först vid 28 grader (så den smälter vid hudkontakt).

l'm back

Annika
2014-02-28 21:23
#9

Ok, tack! Det låter spännande! Idén med Olja tror jag fortfarande är en bra grej på mitt torra hår. Funkar det inte så kan jag alltid använda den till matlagning. :-)

[Nude]
2014-03-01 09:48
#10

Ni som använder olivolja, när använder ni den?

Jag fick för mig att Annika frågade efter Olja att använda på daglig basis. När jag hade längre hår (nyss) än som på bilden kunde jag inte gå ut utan hårsnoddar, klämmor osv. Då använde jag olivolja i topparna som sen virades in i knuten. Olivolja har jag också använt som inpackning, men jag tycker det är för kletigt för att använda till mer än så.

Det som låter intressant är lite lagom lite kokosolja i hårtopparna om håret är problematiskt och det inte är läge att tvätta. Jag råkar dessutom ha det hemma. Kletighetsgraden känner jag inte till…än! :)

Det ska bli spännande att se om lite kokosolja då och då kan förlänga och förstärka den friska hårlooken jag fick när jag klippte mig för två veckor sen.

tlover
2014-03-01 09:53
#11

#10 Jag använder Olja dagligen (främst på kvällen innan jag flätar nattflätan).

Skillnaden är bara mängden, när jag använder olivolja har jag mycket mycket mindre (mindre än en tesked som först smörjs in på händerna och sen håret). Kokosoljan går in så bra i håret att jag kan använda mycket mer.

Sen innan jag duschar brukar jag ta i extra mycket (jag duschar kanske 2 ggr/vecka el så).

l'm back

[Nude]
2014-03-01 14:30
#12

#10 Tack och tack Annika som skrev inlägget!

Annika
2014-03-01 22:25
#13

Tack själv Nude och ni andra! Kul att få respons direkt på sina funderingar. Nu har jag inhandlat Kokosolja på Ica. Jag har öst på i håret och tänkte ha det i tills i morgon. Inser att det är väldigt kladdigt och jag vill inte ha plast på huvudet över natten. Därför hittade jag en gammal hemmasydd påse i tyg med snoddar som jag kan dra åt. Den satte jag på huvudet till min sambos stora förtjusning. vi får se om håret drar åt sig något eller om den tjusiga nattmössan suger upp allt.

Annons:
[Nude]
2014-03-03 12:45
#14

#13 Så gulligt det låter och säkert mycket skönare än en prasslande platspåse…  😴

sotlynx
2014-03-03 21:49
#15

Jag har följt tråden och gjort detsamma som Annika! Hittills kan jag säga att mina händer och naglar för första gången på månader ser fina ut!! Hoppas på gott resultat på håret också. Jag kör på Balsammetoden sedan ganska länge och det brukar fungera bra, men såhär års är mitt hår alltid megatrist. Hoppas nu på ett kokosmirakel. :)

[Forest]
2017-09-04 13:52
#16

gammal tråd men har en dotter som har torrt hår. Nu undrar jag vilken kallpressad kokosolja rek ni? Jag har sett kallpressad kokosolja som även är till matlagning, kan man verkligen använda sådan Olja? 🤔 Tänker på Kung Markattas kokosolja som jag har hemma 😎

jollycox
2017-09-04 14:02
#17

#16 Det är precis sån kokosolja man använder :) Jag själv har köpt på life, Cocosa, 500ml för 99 kr.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
2017-09-04 14:07
#18

17 wow tack för super snabbt svar 👋 Då ska jag Olja in håret lite när hon kommit hem. 😃

getflikkan
2017-09-13 11:01
#19

Kokosolja!! Jag tycker den är väldigt lätt och inte för fet, använder både i torrt och blött hår, i ansikte, kropp och läppar. Även som scrub och inpackning. Tycker den aldrig blir för fet och kladdar aldrig till det, som jag tycker vissa håroljor gör.

Upp till toppen
Annons: