Annons:
Etiketthårvård
Läst 5529 ggr
elli-kleo
8/24/12, 4:00 PM

Hur ofta tvättar du håret?

Jag har skrivit upp hur ofta jag har tvättat håret dom senaste 2 veckorna för att hålla lite koll på att jag inte ska tvätta det för ofta. Förut kunde jag tvätta det 6-7 gånger i veckan.. Tungan ute

Förra veckan vart det hårtvätt på måndag, fredag och söndag

och den här veckan har jag barat tvättat det på onsdag och ska tvätta det på lördag med. Så det blir 5 gånger under 2 veckor.

Hur ofta tvättar ni erat hår?

Har ni några tips på vad kan man göra om man känner att håret är ofrächt men inte vill tvätta det (spciellt inte med schampoo) Kan man skölja igenom det med vatten. Eller tvätta det med Balsam eller nått? Det ska såklart vara ett alternativ som är bra för håret Flört

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
julklappen
8/24/12, 4:05 PM
#1

Jag tvättar mitt hår i allmänhet 2_3gånger per vecka.Men det beror ju på om man har hållt på och tränat eller om man har vart ute i skogen och gått.Då vill jag gjärna tvätta mitt hår en extra gång för att få bort ev.t. om det har kommit Fästingar i mitt hår som det kan göra när man är ute och går i skogen.

[Tilde]
8/24/12, 4:09 PM
#2

Jag tvättar håret varannan dag, men jag kör endast Schampo i hårbotten och Balsam (utan Silikoner osv.) i resten av håret :)

[Melinda]
8/24/12, 6:53 PM
#3

Jag tvättar mitt hår 1-2 gånger i veckan bara. Sen ibland om det behövts har jag använt torrshampoo, men vet inte om det är bra för håret eller inte :p

XeZafir
8/24/12, 7:44 PM
#4

Efter varje löptur, dvs tre gånger i veckan.

Jag springer och cyklar tre gånger i veckan en längre sträcka och då svetas jag så pass att även håret är svettigt och därför tvättar jag det dessa dagar. Tidigare när jag inte höll på med denna typen av träning räckte det med två gånger i veckan, kan tillägga att mitt hår är väldigt tort och lockigt.

fidojunior
8/24/12, 8:54 PM
#5

Tvättar ca var tredje dag, så max 2 gånger per vecka. Torrschampoo kanske du ska testa, borde vara skonsammare än schampoo.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

TatsuOni
8/25/12, 7:30 PM
#6

Tvättar det två-tre gånger i veckan. Torrschampo som några har nämnt fungerar mellan tvättarna. Det ska finnas några trådar på b la skönhetsrecept i fokus på egna torrschampon som är mildare för håret.

Dessutom så blir ju håret mindre fett om man tvättar det mer sällan. Tvättade det en gång i veckan förut och då tog det ca sex dagar för det att bli smutsigt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Fridaaaa
8/25/12, 7:53 PM
#7

Tvättar ca varannan dag :) Ibland var tredje.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eldlilja
8/25/12, 10:31 PM
#8

2 ggr i veckan :). Innan sommaren var det 3 ggr i veckan, men har lyckats dra ner på det.

[nadvard]
8/26/12, 3:36 AM
#9

1-2 gånger i veckan. Gnuggar i lite mjöl i hårbotten iblandGlad bättre än torrshampo tycker jag

JohannaMax
8/26/12, 1:27 PM
#10

När jag jobbar varannan var tredje dag om jag inte tränat eller så.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tokyo
8/26/12, 6:27 PM
#11

Var tredje dag.

jeessiikaa
8/26/12, 9:43 PM
#12

En eller två gånger i veckan :)

Arinya
8/28/12, 9:29 AM
#13

Gick från varannan dag till 1-2 gånger i veckan.

Annons:
[muff]
8/28/12, 6:09 PM
#14

Just nu tvättar jag det måndag-onsdag-fredag och någon gång på helgen. Jag är i stallet mån-ons-fre och ibland på helgen, och vill oftast vara fräsch i håret efter det för annars luktar det oftast fortfarande häst efter duschen….

TatsuOni
3/6/16, 11:57 AM
#15

Vilken skillnad tre och ett halvt år senare😂  Nu tvättar jag det varannan vecka😃


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[masken123]
3/9/16, 7:44 AM
#16

Tvättar varannan dag. Mitt hår blir fett och typ stripigt, men ska försöka byta till var tredje dag. Ska köpa mig ett bra torrschampo också!

tlover
3/9/16, 8:27 AM
#17

1 ibland 2 ggr/vecka. Det är varierar ganska mycket däremot, perioder jag tränar tvättar jag såklart mer.

Men då tvättar jag alltid med bara vatten.

l'm back

Wony
3/9/16, 10:32 AM
#18

Normalt 1-2 gånger per vecka med Balsam. Ibland  1-2 vattentvättar, det beror på om jag tränar eller inte.

Jazmin1e
3/9/16, 10:43 AM
#19

1-3 ggr/vecka. Just nu oftast 3 ggr/vecka då tränar mycket.

Candy123
3/9/16, 1:49 PM
#20

1-2ggr i vecka (Balsammetoden)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
Perly
3/9/16, 3:09 PM
#21

0-2ggr/vecka, kan skölja hårbotten med vatten ibland emellan (med övrigt hår uppsatt) utan något gnuggande eller dylikt, bara skölja bort ev. svett

Alltid Oavsett

amandatherese
3/9/16, 5:27 PM
#22

Oftast 2ggr/v, Händer att det får bli en extra gång någon vecka om man varit i stallet eller dylikt 🙂

Tokyo
3/10/16, 12:50 PM
#23

Tvättar håret två gånger i veckan, måste säga att det blir rätt ofräscht mellan tvättarna. Funderar på att börja tvätta det en gång i veckan dock, vet inte när jag ska börja med det.

[AnimeV4]
3/10/16, 1:02 PM
#24

Just nu 2 gånger/vecka, men jag ska försöka gå ner till 1 gång och sedan vid behov. Jag har nyligen börjat med balsammetoden🙂

Elliiez
3/10/16, 2:58 PM
#25

Ibland/oftat en gång i veckan. Ibland två om jag är uttråkad. Tredje tvätten är väldigt sällan det e om jac ska ut eller på något speciellt. Dock ser mitt hår bättre ut dag två. Mitt ser fortfarande nytvättat ut efter 4 dagar (andras utlåtande) så behöver inte tvätta så ofta. Har jobbat i ett år för att det ska hålla sig rent länge. Nu är jag mitt i ett litet "projekt" och ska inte tvätta håret på två veckor. Idag är det dag 12 och både min och anhörigas åsikt är att de e ljka smutsigt nu som för schampobrukare efter bara 3 dagar. Kan lägga upp bild från dag 11 om nån vill se.

[AnimeV4]
3/10/16, 3:32 PM
#26

#25 Spännande! Jag vill gärna se!🙂

[pusselbit]
3/10/16, 9:01 PM
#27

Tvättar  var tredje dag, så det blir 2-3 ggr/vecka. Tvättade tidigare onsdag och söndag, men detta känns mer lagom då jag alltid tyckte det hann gå för lång tid mellan onsdag och söndags tvätten 🙂

Annons:
[Udoon]
3/11/16, 10:07 PM
#28

En gång i veckan, ibland kan det gå ett par dagar extra till.

sarakaka
3/15/16, 1:09 PM
#29

1-2 gånger i veckan. Tar en liten mängd Schampo i bara hårbotten och sköljer ur. Har i inpackning i hela håret (silverpigmenterad, silverbalsam eller olaplex), låter verka några minuter, sköljer ur och avslutar med Balsam.  :)

Zadeira
3/15/16, 2:56 PM
#30

1-2 gånger per vecka.

[Tuulikki]
3/15/16, 7:34 PM
#31

Max 1 gång/veckan

Lenni
3/15/16, 8:23 PM
#32

3.

Lenni
3/15/16, 8:23 PM
#33

Gånger.

Lenni
3/15/16, 8:24 PM
#34

I veckan. Fan.

Annons:
[Clifford5sos]
3/22/16, 11:51 PM
#35

Tvättar varannan dag, oftast 3-4 gånger i veckan, men ibland 5 gånger i veckan. 

Beror på vad jag gör, är jag hemma så tvättar jag håret 1-2 gånger i veckan. Men är det skola så blir det oftare då jag håller på mycket med djur och lantbruksdjur så luktar man inte så gott efter att ha varit i ett svinhus där lukten sätter sig i både kläder och hår.

lollynonna
3/23/16, 11:06 AM
#36

Ungefär var tredje dag.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

panini
3/24/16, 12:04 AM
#37

3-5 dagar i veckan. Dom dagar jag inte orkar tvätta håret åker mössan på 😛

oddahviing
3/24/16, 11:36 AM
#38

Just nu väldigt sällan max 2 ggr veckan. Jag använder milt Schampo, men mitt hår håller sig mindre fettigt när jag körde BM, så när jag får slut på Schampo ska jag hitta ett bättre tvätt-balsam.

'-Headlights on the highway-'

melonen
3/28/16, 1:59 PM
#39

Ungefär 2 gånger i veckan ibland tre

fiafia89
3/29/16, 3:26 PM
#40

1 gång i veckan, ibland 2. Kör torrschampo mellan tvättarna. Tvättar med lactasyd, vanligt Schampo gör mitt hår fett.

citytjejen
4/1/16, 2:53 PM
#41

1-2 gånger i veckan räcker. Torrschampot är min bästa vän 😃

/Christina

Annons:
[tk1971]
4/1/16, 5:27 PM
#42

Varje dag.

Annielle
4/2/16, 7:10 PM
#43

Det går 5-8 dagar mellan tvättarna, men då har jag mössa/hatt eller uppsatt de sista dagarna, optimalt vore att alltid tvätta håret var när det gått ca 5 dagar, men orkar inte, tjockt hår som tar så många timmar innan det torkar …..

Var dig själv, det finns redan så många andra.

IceTee
4/10/16, 4:51 PM
#44

1-3 gånger i veckan beroende på vad jag ska göra

Medarbetare på Skor iFokus

Tyst
6/10/16, 10:29 AM
#45

Nästan alltid 3ggr i veckan. Måndag, onsdag och fredag. Om jag tränar mycket blir det oftare men då är det inte så mycket tvätt det handlar om, gnuggar bara bort eventuellt svett från hårbotten och tar ytterst lite Balsam för doftens skull i längderna.

lunaticIam
6/10/16, 11:54 PM
#46

För mig går det 14 - 20+ dagar mellan tvättarna. Galet skönt, och ekonomiskt!
Dock blir jag bara latare och latare och låter det gå längre mellan tvättarna för varje gång. Själva processen med att tvätta tar ju sådan tid! Inte sällan tar det en hel dag i anspråk 😛

Carmarino
6/12/16, 4:10 PM
#47

Tidigare tvättade jag håret 2 ggr per vecka, men efter att ha fått komplimanger för mitt "släta, glansiga hår" när jag själv tyckte håret var fett och stripigt, så insåg jag att det var onödigt. Började därefter tvätta håret bara en gång i veckan. Nu händer det rätt ofta att jag tvättar det varannan vecka. Det funkar också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annielle
6/15/16, 10:24 PM
#48

# 46

Du har inga problem med att håret blir fett då? Låter hur himla skönt  som helst att skippa tvätta det oftare än så🙂

Sitter här med otvättat hår sen 9 dagar tillbaka och har verkligen inget fräscht hår, (har dolt det uppsatt i en hästsvans och med ett brett hårband i några dagar nu) orkar bara inte tvätta håret fast jag verkligen borde ha gjort det idag (senast i måndags egentligen….)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
lunaticIam
6/15/16, 11:05 PM
#49

#48 Nej, det har jag inte! Det har ju inte alltid varit så utan är ett resultat av avvänjning. Jag brukar dock ha håret uppsatt i princip alltid. Hatar att ha det utsläppt numer, haha.  Det gör ju att man kan gå med otvättat längre än annars 🙂
En annan sak är borsta med svinborste! Då dras fettet ut i längderna och fördelas över hela håret. Går säkert att förklara bättre än så, haha! 😎

TatsuOni
6/16/16, 6:53 PM
#50

#48. Har också avvant håret bit för bit. Tvättar det oftast var 14:onde dag. Nu är jag inne på dag 15 och eftersom att ingen ser att det börjar bli lite fett då det är uppsatt så drar jag ut på det några dagar till av ren lathet😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Devya]
6/17/16, 10:41 AM
#51

Jag tvättar håret två gånger i veckan med vanligt shampo - head and shoulders. Jag undrar om jag borde tvätta håret oftare med tanke på att jag tränar 5-6 ggr i veckan.. Jag svettas väldigt mycket i hårbottnen efter mina workouts och därför funderar jag på att börja tvätta håret oftare, men håret ser ju  rent ut oberoende..

TatsuOni
6/17/16, 11:48 AM
#52

#51 Jag tränar men tvättar inte håret oftare för det. Så länge det ser tillräckligt rent ut, inte luktar illa eller kliar så ser jag ingen som helst mening med att tvätta det oftare🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annielle
6/17/16, 11:53 AM
#53

# 51Svett är ju inte farligt, det är ju till och med bra för huden och inte skadligt på något vis för håret heller!

Håller med #52 om att om det känns ok/ser ok ut ändå så behövs det inte tvättas.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
6/17/16, 1:21 PM
#54

#53 Jag har läst precis tvärtom, att det är dåligt och kan ge upphov till att man tappar mera hår. =/ Vet inte riktigt vad jag ska tro, men som sagt, finns mycket på nätet som säger att det inte är bra för håret men sen igen ska man inte tvätta håret för ofta heller för det är också dåligt.

TatsuOni
6/17/16, 4:47 PM
#55

#54 Jag har tvättat mitt hår varannan vecka i minst ett år nu och jag tappar definitivt inte mer hår för det. Jag tränar dessutom regelbundet och har ett fysiskt aktivt jobb som man svettas av. Jag har även läst att man kan tappa hår av av BM och Olja, men det tappar jag inte heller hår av😛 Så kör på det som fungerar för dig helt enkelt🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Annielle
6/17/16, 9:22 PM
#56

Många frisörer rekommenderar ju också att inte tvätta håret för ofta, gärna så lite som en gång i veckan, sliter ju på håret.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
6/18/16, 9:29 AM
#57

Hittade precis det här på den här:

Under 2007 gjordes det dock en studie efter att en gäst i ett australiensiskt TV-program nämnde att hon inte hade tvättat håret på 10 år. Efter att många ringt in till programmet utlystes en tävling där 500 deltagare gick sex veckor utan att tvätta håret. Efter denna tid utan schampoanvändning rapporterade 86% att deras hår faktiskt hade blivit bättre jämfört med då de använde schampo regelbundet.

Från den här sidan:http://stegforhalsa.se/hur-ofta-bor-vi-tvatta-haret/

Pratade förresten med en tjej för några år sedan som hade en pojkvän som ALDRIG hade tvättat håret enligt henne, han var uppväxt så….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
6/18/16, 10:25 AM
#58

#55 Nåja, jag har ju börjat få kala fläckar så kanske det stämmer att svetten är dåligt för min hårbotten. =P Efter ett pass så rinner svetten från hårbottnen, ner i nacken och i ansiktet på mig. Så det kommer ju en massa svett. =P

Mitt hår var som tjockast då jag tvättade det varannan dag så jag funderar på om jag borde gå tillbaka det..Är inte säker ännu vad jag ska göra.

#57 Det beror ju också på vad de gör om dagarna och hur aktiva de är sådär annars.. Min syster skulle aldrig i livet kunna gå sex veckor utan att tvätta håret då hon arbetar med grisar, höns, får osv. Hon stinker otroligt mycket efter jobbet. .:)

Annielle
6/18/16, 10:53 AM
#59

# 58

Det var förmodligen blandade människor som inte levde ett extra skitigt liv i stil med din syster, det är ju väldigt förståeligt att man inte kan vänta länge med duschande/hårtvätt då.

De är nog i övrigt väldigt få som överhuvudtaget skulle kunna tänka sig att tvätta håret sååå sällan som var 6:e vecka, jag skulle verkligen inte kunna tänka mig det i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
6/18/16, 11:08 AM
#60

#59 Nä, jag skulle inte kunna göra det heller för jag lever ett väldigt aktivt liv.  Tänk också på hur mycket skräp det finns i luften, avgaser, matos osv. Håret lär definitivt inte lukta gott efter en viss tid. (tänk bara då man poppar popcorn, det är minsann en lukt som inte går att få bort från håret om man inte tvättar det!)

Jag körde på med att endast tvätta mitt hår med vatten i några månaders tid och mitt hår såg ju jättefint ut efter en tid -MEN, det luktade absolut inte gott. Min dåvarande kille bad mig sluta eftersom han tyckte att mitt hår luktade äckligt om jag bara tvättade håret en gång i veckan utan shampo. =p

Min nuvarande kille är väldigt känslig mot dålig lukt men han tycker inte att mitt hår luktar äckligt fast jag bara tvättar håret två gånger i veckan. Däremot kan det lukta lite extra äckligt efter ett svettigt träningspass. =p Jag försöker ta itu med det genom att använda lite spraybalsam som doftar gott.

Annielle
6/19/16, 11:49 AM
#61

#60

Ja, det är sådant jag tänker på också, luftföroreningar o.sv. samma anledning till att jag aldrig skulle kunna tänka mig att enbart tvätta ansiktet med vatten som vissa gör.

Känns dessutom väldigt äckligt att tvätta håret väldigt sällan när man sen ligger och sover och får allt skit i ansiktet på huden! 🤢

Skulle också tycka att det var äckligt att att vara ihop med någon som aldrig tvättade håret med annat än vatten eller väldigt sällan, både på grund av vetskapen om det och att/om det luktade illa eftersom jag är väldigt känslig för lukt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
6/19/16, 1:34 PM
#62

#61 Det luktar inte illa med bara vatten och är absolut inte äckligt. Men hur bra det funkar med bara vatten beror på många saker, ens egna rutiner, hur man bor (mängden avgaser tex, i London är det nog svårt att få rent med bara vatten), hur ens vatten är osv

l'm back

Annons:
[Ninji]1
6/19/16, 2:02 PM
#63

Jag tvättar håret varje kväll innan jag ska lägga mig för att nästa dag spendera en hel dag i stall, ladugård och hönshus igen ;)

Annielle
6/19/16, 8:14 PM
#64

#62 Det måste ju vara individuellt om det luktar om en när man bara tvättar håret med vatten då, med tanke på hur bra det funkar av olika anledningar som du säger.

Äckligt eller inte är ju olika vad man tycker om saken, jag tycker i alla fall inte att det är särskilt fräscht eller hälsosamt att gå runt med ett hår fullt av diverse giftiga luftföroreningar i som inte går att få bort med enbart vatten.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
6/19/16, 10:15 PM
#65

#64 mitt hår är defenitivt inte fylld med massa äckliga saker

l'm back

Annielle
6/20/16, 2:11 PM
#66

#64 Hur menar du? Hur får du bort diverse kemikalier som cirkulerar både inom och utomhus med enbart vatten?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
6/20/16, 2:19 PM
#67

#66 Själv har jag inga såna kemikalier cirkulerande runt mig, men skulle jag få det skulle jag göra som det flesta med WO, tvätta med sista tvätten Schampo om jag skulle få build up

l'm back

Kirnzy
6/27/16, 9:13 PM
#68

Jag tvättar alltid håret minst varannan dag, klarar inte av att gå längre än så. Jag är även extremt känslig och klarar inte av att vara med personer som man ser inte har tvättat håret på några dagar, det får mig nästan att spy.. (Inget illa menat mot någon i tråden..)

[Devya]
6/28/16, 8:55 PM
#69

#67 Men det sprids ju en massa via vinden om inget annat. Dessutom så brukar de flesta bo nära bilar och så vidare. Det finns mycket avgaser, rök och liknande i luften. :) Därför tror jag att precis alla har "äckliga" saker i sitt hår, det är ju bara normalt.

Annons:
tlover
6/28/16, 9:03 PM
#70

#69 inte hit (det ser man pga mängden manlav på träden)

l'm back

Gambino19
6/29/16, 2:14 PM
#71

mitt hår blir fettigt väldigt fort och då måste jag tvätta det för att jag känner mig väldigt ofräsch annars,så om jag tvättar håret på en måndag så tvättar jag igen på en onsdag alltså tre dagars mellanrum.

[Evilyn]
6/29/16, 3:38 PM
#72

Jag tvättar håret varje eller varannan dag.

Kirnzy
6/29/16, 4:31 PM
#73

#71 det blir bara en dag mellanrum då..? Alltså varannan dag

frejaspluto
7/5/16, 8:32 PM
#74

En gång i veckan eller en gång varannan vecka. Sköter det när det har gått 5 dgr eller 7 dgr smetar in kokosolja i topparna, låter det gå i nga dgr. Tar eventuellt mer. Jag är snuskig när det gäller mitt hår, men det är suveränt bra, mitt hår har ej kluvna toppar, blankt och fint, går lätt och borsta. Jag kör Balsammetoden , få ggr jag köper Schampo. Mitt hår är jättefint , långt, har blekt det två gr hela mitt liv färgar med Henna och har fin röd färg. Köper billigt på kampanj på nätet eller Rusta , Ö o B, gärna stora flaskor balsam

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

vendelay
7/6/16, 12:20 PM
#75

Vad sjukt ofta de flesta tvättar håret! Blir det inte dyrt med alla hårprodukter? 🤐😊

Jag tvättar håret varannan vecka, sköljer ur det med vatten om jag har svettats eller så under dagen. Nu har jag visserligen väldigt kort hår men kan inte påstå att det hinner bli smutsigt på en vecka!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
7/6/16, 12:39 PM
#76

#75 Nu tvättar jag håret högst två gånger i veckan men förut var det varannan vecka. Förstår inte alls den ena meningen, att det skulle bli dyrt om man tvättar håret oftare? Fast jag tvättade håret varannan dag så räckte min shampo flaska i ett halvår, minst. Det var den enda hårprodukten jag använde. Så inte blev det väl dyrt då det kostade bara ca 25kr var sjätte månad. :)

Jag måste tvätta håret två gånger i veckan och kanske egentligen oftare då jag tränar 5ggr i veckan och då blir jag så svettig att det rinner svett från hårbottnen. Känns fel att inte tvätta håret efter sådana träningspass  men om jag gjorde det så skulle jag tvätta håret 5 gånger i veckan och det känns alltför mycket…

Annons:
vendelay
7/6/16, 12:50 PM
#77

#76 Tvättar du håret hälften så ofta så skulle ju flaskan i så fall hålla dubbelt så länge, eller hur? 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
7/6/16, 1:05 PM
#78

Jag tror folk räknar "tvätta håret" olika. Vissa räknar bara man blöter håret (och det inte är tex regn eller liknande) som att tvätta håret, medan vissa räknar bara de gånger de använder tex Schampo.

Jag räknar med det första, annars skulle jag ju aldrig tvätta håret med tanke på att jag bara använder vatten

l'm back

[Devya]
7/6/16, 1:15 PM
#79

#77 Javisst, men oberoende så är det ju knappast dyrt.

Även om man använder både shampo och Balsam samt tvättar håret varannan dag så tror jag ändå att det inte skulle bli några större summor. För hur många hårprodukter använder man egentligen? Jag kan räkna upp högst tre stycken, som man använder vid hårtvätt/efter hårtvätt: Shampo, Balsam och någon hårolja. Jag har en hårolja jag köpte för tre år sedan och jag har inte ens använt hälften ännu. Måste kasta bort den nu då den har blivit för gammal. =P

Javisst, man kan använda hårspray och dylikt också men de blir ju ändå overksamma efter en dag så det spelar ju ingen roll hur ofta man tvättar håret  då.

Så det jag undrar nu är hur du fick till det att det  skulle bli dyrt med "alla" hårprodukter om man tvättade håret ofta? :)

(Man ska ju sen igen inte använda så mycket shampo som de visar i reklam. De använder alltför mycket. =P)

tlover
7/6/16, 1:18 PM
#80

#79 Vissa hårprodukter är skrämmande dyra så det kan nog kosta en del.

Eller om man som jag måste använda mängder om man tvättar med sånt (en schampoflaska räckte väl max 10 gånger om jag var snål då jag använde sånt) så det kan nog bli riktigt dyrt.

Det var en omröstning, inne på ifokusbloggen tror jag om hur mycket pengar man lägger på håret för ett tag sen och vissa la ju över 1000:- /månaden. Visst frisörkostnader var inräknat där också men ändå

l'm back

TatsuOni
7/6/16, 3:37 PM
#81

#79 När jag använde Schampo så gick det åt mycket Balsam för mig. När jag hade axellångt hår och tvättade håret varannan dag så gick det åt minst en balsamflaska i månaden för mig.

Idag har jag höftlångt hår och kör på BM med tvätt varannan vecka. Hade jag tvättat med Schampo idag så hade mitt hår fortfarande slukat Balsam. Idag går det åt mindre och det är tur, för mitt Balsam är dyrt. Jag har i mitt liv hittat tre Balsam som fungerar i mitt hår.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Devya]
7/6/16, 6:41 PM
#82

#80 Jag blir ändå fundersam över hur mycket ni använder om shampo flaskan tar slut så pass snabbt. Jag är helt chockad, faktiskt.

Mitt hår är väldigt fint och i bra skick. Jag använder endast head and shoulders och inget annat. Jag tror mitt hår håller sig fint pga att jag äter hälsosamt och inte pga de hårprodukter som jag använder.

#81 Hur är det ens möjligt? Men då måste du använt överdrivet mycket av balsamet. Poängen är att man behöver faktiskt inte så mycket. Man ska inte ta så mycket i håret som de visar i reklam. Oo

tlover
7/6/16, 6:45 PM
#83

#82 Tjockt och/eller långt hår gör att det går mycket.

Mitt hår är också fint helt utan hårprodukter, jag tvättar bara med vatten (ja det blir rent)

l'm back

Annons:
frejaspluto
7/6/16, 7:48 PM
#84

Hårinpackning aldrig , Renée Voiltaire , kokosolja använder jag till allt på kroppen tom håret jag har jättefint långt,långt tjockt hår. Tvätta med Balsam är ett mirakelkur för mitt hår!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

vendelay
7/6/16, 7:50 PM
#85

Jag bryr mig inte direkt om mitt hår, en shampooflaska räcker ca för alltid till mig. Tar väl kanske en teskedsstor klick? Beroende på hur mycket hår jag har vid tillfället förstås, har jag precis rakat skallen så behövs det ju inte ens så mycket haha 😂 

Håller med tlover om att tjock/långt hår kräver mycket mer än "vanligt" eller tunt hår. Jag känner minst 10 personer som använder enbart hårprodukter (alltså inget smink eller whatever inräknat - endast hårprodukter) för 1000-2000 i månaden. Det är inte ovanligt direkt 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
7/6/16, 8:19 PM
#86

Jag har tjockt hår som jag brukar få komplimanger för och har i alla fall aldrig lagt mycket pengar på mitt hår, nu för tiden räcker en schampoflaska eller schampotvål i ca ett halvår, Balsam har jag knappt använt något de senaste 10 åren, mest av lathet 😛

Men tar Olja i håret när det är nytvättat och fuktigt då och då, lite olika vilken Olja, just nu samma stora flaska solrosolja (matkvalite´ )som jag tvättar ansiktet med. Men aldrig någon dyr arganolja till exempel, har visserligen testat det någon gång när jag testade det till ansiktet, men det passade varken min hy eller håret.

Skulle aldrig kunna tänka mig att lägga tusentals kronor i månaden på mitt hår! 😮

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
7/6/16, 8:44 PM
#87

#86 Nej, håller med. Jag klipper mig hemma, använder väldigt lite shampoo/balsam och har ibland i kokosolja. Blir väl högst vadå, 5-10kr per månad? Kanske mindre? 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
7/6/16, 9:59 PM
#88

#87 Låter som samma summa mitt hår kostar mig per månad 😎

Har faktiskt inte klippt mig på nästan ett år och har ändå inga problem med Kluvna hårtoppar otroligt nog! Min syrra klipper mig i vanliga fall några gånger per år, så för mig blir det heller inga pengar på klippning, hatar för övrigt att bli klippt hos frisör (gillar inte när min syrra klipper mig heller, men hellre det i alla fall)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
7/6/16, 10:20 PM
#89

#86 Det har ju inte bara med tjockhet/längd att göra men det kan ju spela in. Jag minns ju hur det var då jag köpte hårprodukter (även om jag köpte billiga men det gick massor).

Nu lägger jag däremot 0:- i månaden i hårprodukter trots att mitt hår når till mitten på låren och är tjockt (då inte dottern sliter bort allt).

l'm back

TatsuOni
7/7/16, 8:45 AM
#90

#82 Jag tog och tar så mycket Balsam som mitt hår drog och drar åt sig. Hade jag tagit mindre så blev håret som svinto. Mitt hår suger åt sig Balsam, fett och liknande som jag vet inte vad. Än värre var det när jag använde Schampo.

När jag för många år sedan färgade håret hos en frisör så blev hon chockad över hur mycket färg mitt hår sög åt sig. Hon fick använda lika mycket färg till mig som till min kompis som hade dubbelt så långt och nästan dubbelt så tjockt hår som mig.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
[Devya]
7/7/16, 9:00 AM
#91

#90 Ah, nå jag tror att det där måste vara ganska så ovanligt, eller? :) 

Jag förstår dock varför det går åt så mycket hårprodukter isåfall, absolut. :)

TatsuOni
7/7/16, 9:09 AM
#92

#91 Skulle tro att det är ovanligt ja😛 Frisören som färgade mitt hår hade aldrig varit med om det tidigare😛

Med BM och hårtvätt varannan vecka så går det dock inte åt så mycket🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Carmarino
7/7/16, 10:51 AM
#93

Har märkt att om man använder mycket schampoo så blir håret tungt och ser fett ut nästan direkt. Om man däremot nöjer sig med en klick så blir håret mycket luftigare och ser fräscht ut längre. Har rätt tjockt hår och knappt axellångt. Till det räcker det med en klick stor som en enkrona ungefär (knappt). Har man tunt hår så räcker det med hälften av det. En flaska schampoo varar nog närmare ett år för mig, och Balsam använder jag bara när jag tonar håret - om det följer med Balsam i förpackningen. Annars inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
7/8/16, 12:37 PM
#94

Tvättar som det är nu ca 1 gång i veckan med enbart balsam-tvätt. Kanske en gång varannan månad kör jag tvätt med Schampo. Har problem med min hårbotten (ej relaterat till hårtvätt utan pga sjukdom) så ibland måste jag tvätta extra.

Det som kostar i min hårvård är färgen. Även om jag gör det hemma med billigaste märkena går den nog på 50-60kr i månaden. Balsam (tvätt och vårdande) samt kokosolja vid behov blir inte många kronor per tvätt och klippningen sköter jag själv.

tlover
7/8/16, 3:24 PM
#95

En annan anledning till att det blir dyrt kan ju vara att man har specialschampo. Min man tex har div olika schampon och oljor för håret som han har som medicin (för hans hårbotten) så han måste köpa sitt dyrt på apoteket.

Men det är nog ovanligare än att folk av eget val köper dyra märken eller måste använda mycket och det därför går mycket pengar

l'm back

frejaspluto
7/8/16, 5:33 PM
#96

Jag köper billigt eller ett dyrt märke, gärna kampanjpris. Då är det bara Balsam jag köper. Jag tror att det ör bra och rengöra håret grundligt. Ibland. Bara vatten tror jag att det förstörs vi har ett klimat som håret inte kan styra över. Då tror jag att det bra höra rent och kanske hårinpackning , serum, typ som kokosolja. 1 gång Varannan vecka brukar tvätta i värsta fall en gång i veckan.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

ljungensjenka
7/9/16, 9:05 AM
#97

Nu när det är sommar och jag i princip bara är hemma så tvättat jag med Balsam + inpackning (BM) 1gång/vecka om jag inte ska iväg då blir det 2 men andra gången utan inpackning. Tränar varje dag så duschar i övrigt varje dag men sköljer då bara av håret, eventuellt har jag lite tvättbalsam i topparna bara för att kunna reda ut det med fingrarna. Borstar det max 1 gång i veckan också haha

Annons:
[Devya]
7/9/16, 9:34 AM
#98

#97 Så i princip tvättar du ju håret varje dag då? 

Jag ser det åtminstone som en hårtvätt om man sköljer håret med vatten, eftersom även det torkar ut hårbottnen.

[Evilyn]
7/9/16, 10:53 AM
#99

Uppdatering: Nu är det semester så jag tvättar håret var tredje till fjärde dag.

[Castlevania]1
7/9/16, 10:54 AM
#100

Jag tvättar håret varje dag.

ljungensjenka
7/9/16, 11:40 AM
#101

#98 jag anser inte att mitt hår blir tvättar efter enbart sköljning då det inte blir rent samt att jag inte vill tvätta håret för ofta men ändå få ut svett och hästlukt

[Devya]
7/9/16, 12:37 PM
#102

#101 Jag ser det dock som en hårtvätt oberoende om man använder endast vatten eller hårprodukter. :)

Coralines Ghost
7/12/16, 12:41 PM
#103

Jag har tunt hår som blir fett fort, så varannan dag. Var tredje dag när jag pressar det, men då är håret rejält flott och inget jag har visat mig med mer än på hundpromenader.

ra-17
7/12/16, 10:40 PM
#104

Var 3e dag oftast men obland kan de gå nästan en vecka, de beror på om jag är hemma eller ska iväg. Sen beror de på hur smutsigt de blir o om jag t ex tränar elr städar. Men ca var 3e-4e dag. :)

Annons:
Flöffo
7/16/16, 12:03 PM
#105

2 gånger i veckan

//Flöffo

Bellie
7/17/16, 9:28 PM
#106

1 Gång i veckan med tar torrschampo när det behövs.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: