Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 32795 ggr
mjuhm
5/27/12, 3:27 AM

Bleka håret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag funderar nu på att göra något med mitt hår, & har halverst kommit fram till att jag vill ha blont hår (min naturliga färg är blond). Det är bara så här, att jag har svart hår & mitt hår måste alltså blekas.

Hur många blekningar måste jag göra för att det "ska bli bra"? & hur mycket sliter en blekning egentligen på håret?

Tackar för svar.

Edit: Kan tillägga att det är ungefär så HÄR blont jag vill ha, & det är så här mörkt mitt hår är nu. Lite brunaktig svart..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
DjurSlottet
5/27/12, 6:46 PM
#1

Jag har samma hårfärg som du och jag skulle bleka mitt hår så också så jag köpte 2 st för 160kr kollade först runder och de sa att de gav det resultatet som jag ville ha och det som du vill ha men man måste ha 2 st om det ska bli bra, men jag ångrade mig och ska färga mitt hår svart så jag kan sälja det till dig om du vill 80kr st inkl.Frakt :)

[dynamitella]
5/28/12, 8:13 PM
#2

Du behöver bleka håret 4-6 gånger under flera månaders tid :) Det kan ta 6 månader att bli så blond. Man måste nämligen bli orange och gul först.

Frisörer lär få hjärtstopp om de hör vad du har planer på att göra :)

yoanna
5/30/12, 9:09 PM
#3

jag håller också på¨att bleka håret nu, men från rött då. Använde avfärgningen colour b4, den funkade jättebra :D… Men vet ni om det finns någon mousse blekning? =)

[Kajsa91]
6/1/12, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag var ungefär så mörk som du men hade även rödhårfärg under som jag försökt färga över då jag tröttnade på rött.

Blonderade med Schwarzkopf L1++, 4 gånger på en vecka ungefär och blev så blond som på bilden.
Fanns/finns fortfarande lite gult i men tyckte faktiskt det blev bättre än väntat! :P

Frågan är hur mycket du vågar själv? Håret kan ju gå av, du kan bli tvungen att klippa av mycket eller ha det jätteslitet.

Har nu blonderat en gång till och är nästan helt blond nu, finns någon liten gulnyans på något ställe, men inget som stör eller är fult.

mjuhm
6/1/12, 8:35 PM
#5

Jag funderar på att göra så här istället. Att jag försöker bleka håret så mycket som möjligt i sommar med citron i håret, & sedan när skolan börjar om så blonderar jag håret. Eller så Färger jag håret kolsvart igen.

Har lite beslutsångest & jag vill undvika att bleka mitt hår då det är så tunt.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[Kajsa91]
6/1/12, 8:42 PM
#6

Tror inte du blir speciellt blond med citron + att citron sliter mycket med på håret.. =/

Annons:
LindaKarlstrom
6/1/12, 10:16 PM
#7

Testa att använda avfärgningen Colour b4, har bara hört bra grejer om den! Ska inte heller slita på håret.

[Jounapä]
6/5/12, 7:30 PM
#8

Det beror på hur många gånger man har färgat hela håret mörkt också, alltså om du färgar hela håret varje gång eller bar autväxten. Hade en kompis som skulle färga från svart till blondt och hon fick nleka ungefär 12 gånger tror jag, innan det blev blondt. Och då var det fortfarande gult i. Plus att det slet väldigt mycket, hon tappade massa hår. Men det är ju olika från person till person hur mycket håret tål. Glad

PiganX
6/6/12, 12:55 PM
#9

Min naturliga hårfärg är ljusbrunt, efter att jag tonat brunt några gånger så färgade jag svart. Efter några månader månad kom jag på att jag ville bli rödhårig, så jag blekte en omgång och fick för mig att jag lika gärna kunde fortsätta och bli blond istället. Använde MOOD Ultrablond (50:- per paket) och det tog inte så länge innan jag blev "guldblond", och där stannade jag för jag tyckte det var snyggt.

Efter några månader färgade jag mörkrött, några månader efter det så ville jag bli blond igen. Jag har inget tålamod alls så jag blekte håret 3 gånger på 10 dagar, och i duschen började hår att lossna. "Allt detta snack om att håret rasar är ju bara skitsnack", tänkte jag, men det stämmer faktiskt. Och håret rasar ännu när jag duschar, 6 månader efter senaste blekningen.

Fortsatte att bleka 1-2 gånger efter det, stannade när jag var "gulhårig" och använde MOOD Pärlblond + silvershampoo. Efter ett tag så blev jag less på att bleka utväxten eftersom mitt hår blev alldeles för tunt, så då färgade jag rött. Den färgen gick ur väldigt fort, så nu är jag svarthårig igen och funderar på att låta mitt naturliga hår växa ut.

Alla dessa Färger har jag haft nu under ca 1½ år, ganska kort tid. Så jag råder dig av egna erfarenheter att gå till en frisör istället! Det kanske inte spelar så stor roll nu, men du kommer ångra dig när ditt hår är mer än hälften så tunt när du är färdig :/

Fridaaaa
6/6/12, 1:35 PM
#10

#9 Mood är inte det bästa märket direkt.
Finns bättre som tar mer på en gång så man slipper blondera det så ofta och mångagånger.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PiganX
6/6/12, 1:43 PM
#11

#10 Ja det spelar ingen roll nu eftersom mitt hår är svart.

Fridaaaa
6/6/12, 1:47 PM
#12

#11 nej inte nu men annars om man vill ljusa det:P
Mood och viva skulle jag aldrig ta i mitt hår hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mjuhm
6/6/12, 4:16 PM
#13

#9 Ojdå. Om jag skulle göra som du gjorde, skulle jag i princip inte ha nåt hår kvar eftersom jag är redan HUR TUNNHÅRIG SOM HELST.

Det ser tjockare ut på bilden, men där använder jag löshår.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
PiganX
6/6/12, 4:25 PM
#14

#13 Ja jag vill ju ha förändringar stup i kvarten, tyvärr är det mitt hår som får lida för det!

[Kajsa91]
6/6/12, 6:55 PM
#15

Gå till frisören är inget direkt tips om du vill få det blont iallfall.
Man betalar skit mycket och dom bleker ner det jättelite bara eftersom dom inte vill skicka iväg en kund med gult hår.

När jag hade rött hår hittade jag ingen som ville blondera det åt mig (dom har ju starkare grejer så tänkte de kanske var smartare och skulle gå fortare än sånt man själv köper).
Hon sa hon kunde göra det brunt åt mig istället, det var allt hon ville..

Skulle aldrig lägga pengar på att gå till en frisör längre, dom gör inte som man vill, det är dyrt och ber man dom klippa klippa en halv cm så klipper dom av halva håret..

badbrain
6/7/12, 4:49 PM
#16

Jag blekte från svart till så blont en gång. Det tog mig 6 månader, jag gjorde det mycket försiktigt och gick till en frisör varenda gång.

3 månader senare när utväxten kom skulle min frisör bleka det, håret bröts från utväxten och det färgade håret. Halva håret gick av….

Vill även lägga till att mitt hår var helt orört och i jättebra skick innan jag började bleka det. Hade rakat av allt hår 2 år innan och det hade precis vuxit ut. Usch vad hemskt det var….

Jag ska aldrig bleka mitt hår igen och jag råder ingen att bleka det från svart till blont.

Men sen har jag vissa kompisar som kan bleka sitt hår hur mycket som helst. Deras hår klarar av det, men mitt gjorde inte det. Även fast det var starkt och tjockt :(

Ice
6/7/12, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag hade jätte mörkbrunt nästan svart hår och hade haft det flera år.
Behövde bara bleka mitt (axel långt var det) 3ggr + en avfärgning nu är jag platina/ask.

Först avfärgade jag med en avfärgning från kicks.
Sen använde jag Moods nya x-tra ultra blonda 3ggr.
La också i en ljus ask från mood innan sista blekningen.

efter det har jag använt Loreals silverschampo regelbundet och låtit det sitta ett tag innan jag sköljt ur det.

Men det är ju olika för vilken hårtyp man har. men rekomenderar mood iaf samt silverschampo.

Ice
6/7/12, 6:15 PM
#18

Kan också tillägga att jag har väldigt grovt och tjockt hår och det blev inte mycket slitet för mig. Har alltid i marrocan oil i det efter jag tvättat det. :)

lsoderberg
6/11/12, 6:35 PM
#19

jag tipsar dej att slinga håret först, jag hade mood slingning för mörkt hår, och jag vart riktigt blond efter 4 slingningar, och då va jag svarthårig innan, och de vart inte så slitet :)

mikkan01
6/18/12, 2:03 AM
#20

Har färgat från svart till blont många gånger…håret får ju självklart ta massa stryk men…;-)

Jag drar alltid i en bra avfärgning innan jag sätter igång med blekningar…bleker enbart 2 ggr (EXTRA LÄNGE)…bättre att allt slits på en gång så kan man lappa ihop det snabbare haha.
Bleker också med moods slingblond då den är starkare än de andra, man får däremot mindre än i vanliga blekningarna…men den är så effektiv :-)

Ser ut som att tjejen på bilden har en slags pärlemorblond om det är det du vill uppnå så släng i en sån när det fortf är lite gult…det borde ta bort det gula.

Rekommenderar också naked hair rescue…en stor inpackning som finns på apoteket för en hundralapp. Luktar jätteäckligt men är super för skadat hår…har testat ALLT men inget funkar så bra som den…för tro mig, du kommer behöva en rejäl inpackning efter blekningen :-)

~mikkan

Annons:
[WickedAlly]
6/18/12, 11:21 AM
#21

Det var just detta jag klickade mig in på hår i fokus för nu, har också funderat på att bli blond. Är blond egentligen men de senaste 8 åren har jag haft svart, brunt och nu rött om vartannat. Nu är det ganska så rött fast en del har gått ut efter senaste färgningen. Till saken hör att jag alltid färgar hela håret då mitt hår, trots permanent hårfärg ibland får en grådaskig ton efter ett tag. Bättre nu med det röda dock, håller lite bättre än det bruna och svarta.

Jag har hår ned till rumpan och det är tjockt så vad jag skulle få betala hos frisören vågar jag inte tänka på så tänkte ge mig på att bleka det hemma istället.

Tänkte att jag kunde bleka en omgång och sedan färga med en ljus eller mellanbrun färg så att håret kan vila utan att jag behöver ha orange hår. Fast nu har jag ju mycket rött i håret och har noll koll på vad en blekning skulle ge för resultat. Tror ni att det skulle funka? Att färga ljusare brunt efter en blekning eller skulle det bli kaos eftersom jag har rött i?

mikkan01
6/18/12, 11:39 AM
#22

#21

Det kan bli kaos…jag har faktiskt aldrig suttit i en frisörsstol och fått mitt hår färgat så jag vet inte om resultatet kan bli bättre där.
Nu har du ju så pass långt hår och så pass mkt röda pigment i håret så du kan behöva ha i blekningen längre för att det ens ska visa resultat.
Tips om du gör det är att börja från topparna och jobba sig uppåt istället för i hårbotten. Hårbotten tar färg snabbare än topparna :-)

Om du slänger i en brun nyans när du har det oranget då…är väl risken att du får grönt hår. Vet inte hur pass stor risken är då du har röda pigment i håret men det är väl värt o tänka på :-)

lycka till

~mikkan

[WickedAlly]
6/18/12, 12:12 PM
#23

#22 Tack för svar :)

Har råkat få grönt hår en gång och är väl inte jättesugen på att få det igen, haha, så ja. Absolut värt att tänka på, men det röda bör väl väga upp det någorlunda?

Vad tror du om en avfärgning istället? Är verkligen helt novis när det gäller hår. Misstänker dock att jag får ha två förpackningar, sedan två med brun färg så snart är det väl lika dyrt som att gå till frisören ^^,

mikkan01
6/18/12, 5:36 PM
#24

#23

Om det skulle bli så pass att håret skulle börja skifta i grönt efter den bruna färgen så har jag hört att ketchup i håret kan funka haha ;-) om du vågar dig på det.

Avfärgning är super, första gången jag färgade mitt hår rött (hade det i knappt någon månad innan jag ville tillbaks till min vanliga färg) så använde jag det. Fick tillbaks min naturliga hårfärg men efter 2 år med svart var det lite svårare.

Har hört om en avfärgning som heter color b4, den ska vara väldigt bra tydligen…. :-)

~mikkan

[WickedAlly]
6/19/12, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 Hahah, jag är nog öppen för det mesta. Är inte superrädd om mitt hår för det växer ändå som ogräs så det kommer ju fort tillbaka om det skulle gå av eller behöva klippas mycket :)

Jag har haft mörkt i snart nio år tror jag, finns ju en del färg, åtminstone längst ned i topparna.

Den har jag också hört om, har också hört att den är ganska dyr :p

Testade att bleka en slinga med Moods starka blekning idag. Efter två omgångar så är det lite smått orange men mycket bättre än jag trodde i alla fall :)

(Tog en slinga mitt i bakhuvudet så den syns inte alltså, går inte runt med en synlig orange slinga :P)

mikkan01
6/19/12, 10:39 PM
#26

#25
Du ser ut att ha grym kvalité på håret…skulle kört direkt med blekning om du haft mörkt i 9 år:-)
Håret förstörs inte på samma sätt om man har det i extra länge än om du gör det fler gånger (men ha bara så pass så du vet att det fortfarande bleker annars är det onödig skada) + att du håller det varmt, så på med färg och sen en plastpåse/badmössa/plastfolie runt håret och föna då och då så det hålls varmt så går processen snabbare!!

Såg också att den var väääldigt dyr hahah, illa! Kör på det som känns bäst :D

~mikkan

[WickedAlly]
6/19/12, 10:51 PM
#27

#26 Tror att jag har skaplig kvalite tack vare mitt ointresse för håret, haha, det får mest växa som det vill. Använder varken fön eller plattång, och inte heller några stylingprodukter :P

Ska nog köra rakt på blekning, hade 30 x 2 minuter nu men kanske kan köra 45-50 minuter nästa gång för det stod max 60 på paketet :) Det där med värmen hade jag glömt, har gjort så annars när jag färgat håret. Vet inte varför jag inte tänkte på det nu, tack för påminnelsen!

Ska dock göra detta när jag har flera dagar ledigt, lagom kul att gå till jobbet med orange eller grönt hår :P

Mhm, dyyyr ja. Behöver flera också :( xD

Annons:
[Virvelvindsflickan]
6/23/12, 11:17 PM
#28

Det är bäst om du bara bleker 1 - 2 gånger per dag
för tillsist så verkar det inte utan bara sliter ut håret.
Bättre att bleka någon gång till dagen efter eller så. 

Brukar använda MOOD blekning för mörkt hår,
fungerar galant & är billigt.

Jag har röttfärgat hår, är naturligt blond
och brukar bli ungefär blond/orange av en blekning.
Men fungerar ju olika från hår till hår
och så.

BeccaTilda
6/24/12, 3:01 PM
#29

Mitt hjärta stannar när jag läser om era hemma blekningar!! Går snart 3:dje året på frisörprogrammet och vet hur lätt håret förstörs!!

Hoppas era hår sitter kvar på huvudet med någon form utan kvalité :)

[WickedAlly]
6/24/12, 3:10 PM
#30

Räcker på mitt mörka hår att bleka en gång tydligen, färgen måste sitta perhört dåligt :s

Köpte också Moods för mörkt hår, den var toppen :)

Tänkte slänga i en askblond från Mood efteråt för att få bort det orangea, blev bara lite orange som tur är dock :)

BMEXX
6/24/12, 9:46 PM
#31

"mood för mörkt hår" är det den där ultrablond ni pratar om då?

// Pabblo

[WickedAlly]
6/24/12, 10:31 PM
#32

Uhm, ja det är det nog kanske. Det står på paketet att den är speciellt för mörkt hår i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: