Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 12010 ggr
Alex
2009-07-22 22:52

Viktigt gällande bilder!

Det är förbjudet enligt lag att publicera sådant som man inte äger rättigheterna till! T.ex bilder, hela texter osv.

Den som har tagit en bild äger upphovsrätten till den, och man får inte publicera såna bilder själv, utan att ha fått tillstånd från personen som tagit bilden, eller ha köpt bilden!

Tänk på det när ni vill visa frisyrer osv. Länka till bilder är helt okej, men att hitta en bild på internet, kopiera och lägga in i ett inlägg är inte ok, det är ett lagbrott och kan ge rejäla böter!

Så snälla, lägg bara in bilder ni själva har tagit, eller som ni fått tillstånd att lägga ut (t.ex om någon kompis eller släkting tagit bilden på er), för att underlätta arbetet för mig och mina Medarbetare som annars får hålla på att ta bort bilder i inläggen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

  • Redigerat 2020-10-31 09:15 av TatsuOni
Annons:
Telefonkontakt
2009-07-24 01:35
#1

Tog mig friheten att spika tråden.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Alex
2009-07-24 12:36
#2

Kanon det. Glad Kommer i fortsättningen länka till den här tråden i alla inlägg där jag får ta bort en bild.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Denna kommentar har tagits bort.
Alex
2009-07-26 16:07
#4

#3 Länka ja, kopiera och publicera den själv nej. Har du inte tillåtelse från fotografen spelar det ingen roll hur mycket du Länkar eller skriver ut fotografens namn.

Det finns vissa undantag, vissa sidor där man får använda bilder om man skriver vart man lånat dem och om man Länkar. Men då får man läsa igenom villkoren ordentligt, för vissa kan vara lite luriga, och på en del sidor gäller det endast vissa bilder.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

FunkyShrimp
2009-07-26 16:31
#5

#4 isf är ju alla bloggare tex olagliga.^^

Alex
2009-07-26 16:48
#6

#5 Om de tar bilder utan lov, ja.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
FunkyShrimp
2009-07-27 18:25
#7

#6 jag hör olika saker som stämmer hela tiden så jag vet inte vad som är sant :P

Alex
2009-07-28 15:03
#8

#7 Vad är det du har hört då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

palsternackan
2009-09-04 22:03
#9

men liksom… om man googlar på en bild och sedan lägger upp den på sin blogg ex. så är det väl inte olagligt..? Senast idag såg jag en blogg som tagit en bild från google med typ ögonframsar med en tår i..

[Wera]
2009-09-05 01:23
#10

#9 Jo det är det, vrf skulle det inte vara det då?

Btw undrar jag om de är olagligt att ta reklambilder också?

Alex
2009-09-05 12:28
#11

#9 Google är endast en sökmotor, de bilder du får upp där kommer från olika hemsidor, med olika ägare och det är DE som äger upphovsrätten till bilderna (om de har tagit dem själva/köpt dem). Så nej, du får inte ta bilder från Google. Det du kan göra är att skicka mail till den som har hemsidan bilden ligger på och be om tillåtelse.

#10 Ja, reklambilder ägs av någon lika mycket som andra bilder.

Det finns några sidor med gratisbilder som man får använda. Var dock väldigt noga med att läsa igenom användarvillkoren för bilderna på såna sidor, vissa kan vara lite luriga…

Bilder från Wikipedia får man använda, om det inte står något annat vid bilden. Dock måste man länka till sidan bilden är tagen från och skriva att bilden är därifrån, samt även fotografens namn/användarnamn om det står vid bilden.

Den enklaste regeln är väl egentligen denna; Står det inte att det är fri användning för bilden på internet så är den olaglig att använda.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Yeahsussu
2010-01-23 22:12
#12

Alex har helt rätt här. Jag är själv fotograf och blir ordentligt förbannad när jag ser att mina bilder hamnar på andra sajter, utan lov, och när de inte ens skrivit mitt namn. Ofta tror man ju att man får kopiera bilder hursomhelst, bilder som man t.ex. Googlar. Så ja, det är många bloggare som borde få böter! Det är viktigt att komma ihåg att det är alltid nån som har fotograferat bilden, och denne har upphovsrätten till bilden, om det inte står klart och tydligt att det är en fri bild som vemsomhelst får använda (bara att googla på "free images" så har man tillgång till en drös med gratis bilder som man FÅR använda! :))

Lagen kring upphovsrätt på bilder kan vara lite flummig, men i stora drag får man inte kopiera en bild utan tillstånd från ägaren till bilden, så det räcker inte med att bara länka till den som tagit bilden.

/Susanna

Alex
2010-01-24 16:08
#13

#12 Fast även där gäller det att läsa igenom villkoren noga, då vissa luras och andra har vissa krav, som att man skriver med fotografens namn, Länkar tillbaka till sidan osv. Så man ska inte ta något förgivet bara för att det står "Free".

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Rasmusmatte
2010-05-10 21:59
#14

Alex har helt rätt. Men många myglar ut bilder utan tillstånd. Det är bra att det är ordning och redaOskyldig

dogiiee
2014-01-20 03:37
#15

Får man ta bilder från kändisar man hittat på google eller annat??

Alex
2014-01-20 09:00
#16

#15 Nej, det får man inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

TatsuOni
2017-06-30 16:15
#17

Dags för en putt tror jag.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: